Intercitymaterieel (ICM)

Deze elektrische treinstellen vormen voornamelijk de intercity's tussen de grote steden in Nederland. Deze stellen rijden vaak met twee of meer treinstellen aan elkaar gekoppeld.

RailHopper (SM'90)

Deze stoptreinen waren vanaf 1993 tot 2005 in dienst op het spoor tussen Zwolle en Emmen.

Stadsgewestelijk Materieel (SGM)

Het Stadsgewestelijk Materieel (SGM) of Sprinter (officieel ook wel aangeduid als Plan Y of Elektrisch Materieel '74) is het eerste Nederlandse spoorwegmaterieel dat specifiek is ontwikkeld voor stadsgewestelijk vervoer.

Motorpost (mP)

De Motorpost (Plan mP) is een Nederlands elektrisch motorrijtuig, speciaal ingericht voor het vervoer van post.

Sprinter LightTrain (SLT)

De Sprinter Lighttrain (ook wel SLT of spottend SLET genoemd) is een nieuw type treinstel van de Nederlandse Spoorwegen voor Sprinter-diensten in Nederland. Er†zijn zowel vier- als zesdelige treinstellen met een afwijkende baklengte.

DubbelDeks AggloRegiomaterieel (DD-AR)

Het DubbelDeks AggloRegiomaterieel (DD-AR) is een materieelserie van de Nederlandse Spoorwegen. AggloRegio komt van de nooit ingevoerde nieuwe naam voor stoptrein. Deze trein rijdt dan ook vaak als stoptrein.

Dubbeldeksmaterieel (DDM1)

Dit is de eerste generatie dubbeldeks treinen van de NS welke als Sneltrein rijdt, en wordt regelmatig afgewisseld met DD-AR in de dienstregeling. Dit type wordt getrokken als losse rijtuigen

ICK rijtuigen

ICK is een type intercityrijtuig (waarbij de K staat voor "Korte termijn") dat sinds 2002 wordt ingezet door de Nederlandse Spoorwegen.

Fyra V250

De V250 van bouwer Ansaldobreda is een type hogesnelheidstrein bedoeld voor NSHispeed op de HSL-Zuid. Hij zou worden ingezet op het traject van Amsterdam - ĖBreda en naar Brussel. Vanwege ernstige mankementen staan ze buiten dienst.

InterCity Rijtuig (ICR)

Dit zijn de rijtuigen van de NS die geduwd of voorgetrokken worden door een electrische locomotief (vaak NS-1800), soms voorzien van een stuurrijtuig op het eind.

Arriva Spurt (D/E-GTW)

Spurt is de Nederlandse naam van het nieuwste materieel van Arriva, de treinstellen zijn van het type GTW van de Zwitserse fabrikant Stadler Rail. Er bestaan een dieselelektrische en een elektrische variant van.

Protos

De PROTOS is een electrisch treinstel van de Duitse firma Fahrzeugtechnik Dessau die ingezet wordt bij Connexxion tussen Amersfoort en Ede-Wageningen.

Materieel '64 vier-delig (Plan T)

Materieel '64, ook wel Standaard Stoptrein, genoemd, is het elektrisch treinmaterieel van de Nederlandse Spoorwegen. De 'Plan T' serie is de eerste serie daarvan welke een vierdelig treinstel was. Deze zijn buiten dienst wegens ouderdom.

Materieel '64 twee-delig (Plan V)

Dit is de opvolger van de Plan-T serie. Deze bestaat uit twee bakken, en deze verschilt op enkele punten. Voornamelijk verschilt deze in de lengte en is dan ook korter.

Alstom Coradia LINT42

Voor de Nederlandse markt is er door Alstom een variant op de LINT 41 ontwikkeld, deze LINT 41/H is speciaal geschikt voor de in Nederland en Duitsland gebruikelijke hoge perrons en heeft een vloerhoogte in het midden van 780 mm. De aanduiding '41' slaat

Lightrail RijnGouwelijn A32

Light rail is een geschikt vervoermiddel voor zowel regio als stad. Het is niet simpel een modewoord (alhoewel het wel vaak misbruikt wordt om allerlei zaken aan te duiden die weinig of niets met Light rail te maken hebben).

Dieselmaterieel '90 (DM '90)

Dieselmaterieel '90 (DM '90), bijnaam: Buffel, is een Nederlands tweedelig dieseltreinstel dat gebruikt wordt door de Nederlandse Spoorwegen en Syntus. Bij Syntus rijden de treinen voornamelijk op niet-geŽlektrificeerde lijnen

Stuurstand-rijtuig BDs

Dit zijn stuurstand rijtuigen bijbehorend bij de ICR-rijtuigen. Hiermee kan het hele treinstel met 1 locomotief in beide richtingen gereden worden, en hoeft de locomotief niet op een eindstation om te worden gekeerd naar de andere kant van het treinstel.

1200-serie

De NS-locserie 1200 is een elektrische locomotief die tussen 1952 en 1998 werd ingezet door de Nederlandse Spoorwegen voor goedere-n en reizigersvervoer, en vanaf 1999 tot 2009 werd gebruikt door ACTS Nederland BV. om goederen te mogen vervoeren.

1600-serie

De 1600-serie is een type elektrische locomotief gebouwd door Alsthom die sinds 1981 wordt ingezet door de Nederlandse Spoorwegen. Tegenwoordig is een deel van deze locomotieven afgesplitst naar de reizigersdienst (1800-serie) en de 1600 serie voor de car

1700-serie

De NS locomotieven-serie 1700 is een serie elektrische locomotieven die vanaf begin 1992 wordt ingezet door de Nederlandse Spoorwegen. Deze worden gebruikt voor reizigersvervoer van (dubbeldeks-)rijtuigen.

Wadloper (DH)

De Wadlopers die ook Plan PEN, of DH genoemd worden zijn van 1983 - eind 2006 ingezet in Friesland en Groningen. Later hebben ze nog enige tijd dienst gedaan op de Maaslijn tussen Nijmegen en Roermond. Inmiddels staan ze terzijde.

1300-serie

De NS E-locserie 1300 is tussen 1952 en 2000 ingezet door de Nederlandse Spoorwegen

1800-serie

De locomotieven serie 1800 zijn exact dezelfde locotieven als de 1600. Het enige verschil is dat deze ingezet worden voor de reizigersdienst.

Velios (D/E GTW)

Velios is de naam die Veolia Transport Nederland gebruikt voor hun diesel-elektrische en elektrische treinstellen van het type GTW van de Zwitserse fabrikant Stadler Rail.

6400-serie

De MaK DE 6400 is een serie dieselelektrische locomotieven, gebouwd door Maschinenbau Kiel (MaK) welke later Vossloh werd genoemd. Ze zijn gebouwd voor de NS waarvan het goederenvervoer inmiddels door DB Schenker Rail Nederland wordt uitgevoerd.

InterCityExpress (ICE)

De InterCityExpress, afgekort als ICE, is de snelste trein van spoorwegmaatschappij DB Fernverkehr, onderdeel van Deutsche Bahn AG. De hogesnelheidstreinen worden gebouwd door Siemens.

InterCityLease (ICL)

Gehuurde treinstellen van de DB die eerst in DB-kleuren, en later in de NS-kleuren hebben rondgereden in IC-diensten en tegenwoordig niet meer rondrijden.

Dieselmaterieel Plan U

Deze treinstellen werden tussen 1960 en 1963 gebouwd door Werkspoor te Utrecht en kwamen in dienst onder de nummers 111-152. Ten opzichte van het voorgaande elektrisch materieel '54 was dit weer een diesel-uitvoering.

1100-serie

De NS-locserie 1100 is een elektrische locomotief die tussen 1950 en 1999 werd ingezet door de Nederlandse Spoorwegen.

1400-serie

De NS 1400 is een type elektrische locomotief van de Nederlandse Spoorwegen (NS) dat nooit gebouwd is. In het midden van de jaren 1960 verwachtte de NS een toename van het goederenvervoer en daarmee een gebrek aan locomotieven. De serie 1400 zou dit tekor

1500 serie

De NS-locserie 1500 is een elektrische locomotief die tussen 1970 en 1986 werd ingezet door de Nederlandse Spoorwegen. Het waren tweedehands locomotieven van British Rail waar ze reden als Class EM2.

Thalys

Thalys is de naam van het internationale hogesnelheidsnetwerk van de Franse SNCF, de Belgische NMBS en de Duitse DB, en rijden tussen Amsterdam, Brussel en Parijs

Talent

De Talent is een treinstel, een zogenaamde lichtgewichttrein voor het regionaal personenvervoer. Het acroniem Talent staat voor Talbot leichter Nahverkehrstriebwagen.

Kameel (NS20)

De Kameel is de bijnaam van het Nederlandse dieselelektrisch motorrijtuig NS '20', dat in 1954 door de Rotterdamse fabriek van rollend materieel Allan is gebouwd als directierijtuig en VIP-motorrijtuig voor de NS.

NS TRAXX Lease

De serie 186.000 is een elektrische locomotief van het type Bombardier TRAXX F140 MS2 bestemd voor de reizigerstreinen van de Nederlandse spoorwegonderneming NS Hispeed en later NS en NS International. In 2008 kwam een aantal geleasde locomotieven naar Ne

NS 186 TRAXX

De serie 186 is een elektrische locomotief van het type Bombardier TRAXX F140 MS2 bestemd voor de reizigerstreinen van de Nederlandse spoorwegonderneming NS Hispeed en later NS.

R-NET FLIRT-3

De R-NET FLIRT-3 is een serie van 6 treinstellen van het type Stadler FLIRT die door NS-dochter Abellio zijn aangeschaft voor de R-NET formule waarmee de NS op de spoorlijn Gouda - Alphen aan den Rijn rijdt.

Breng GTW

Ten behoeve van de concessie van de Stadsregio Arnhem Nijmegen rijden zij treinen onder de formule Breng. De treinen worden ingezet tussen Arnhem en Doetinchem.

NS FLIRT-3

De NS FLIRT is een elektrisch aangedreven type treinstel van de Nederlandse Spoorwegen. De treinstellen worden gebouwd door de Zwitserse treinbouwer Stadler Rail.

Eurostar e320

Dit is de hogesnelheidstrein die naar Amsterdam, Rotterdam, Brussel, Parijs en Londen rijdt.

Arriva FLIRT-3

Voor de concessie in Limburg heeft Arriva 38 FLIRT-3 treinen aangeschaft. Deze zijn er in drie verschillende soorten en elk daarvan voor een verschillend traject.

Connexxion Flirt-3

De FLIRT van Connexxion bestaat uit twee treinen die als versterking van de huidige Protos-vloot rijden. Ze worden eind 2017 of begin 2018 ingezet op de spoorlijn tussen Amersfoort - Ede-Wageningen.

Keolis Flirt-3

Dit zijn drie- en vierdelige treinen van het type FLIRT-3 die bij Keolis op het traject van Zwolle-Kampen en Zwolle-Enschede rijden. Ze komen pas vanaf 10 december 2017 in dienst.

NS Nieuwe generatie Sprinter (SNG)

Dit is de nieuwste Sprinter-type van de NS, gebouwd op het Civity-platform. De SNG staat voor 'Sprinter Nieuwe Generatie' staat. Gefabriceerd bij CAF in Spanje, Beasain.

NS Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)

Intercity Nieuwe Generatie (ICNG) is de projectnaam voor de aanschaf van nieuwe enkeldeks treinstellen van de NS. De treinen worden ontworpen en gebouwd door Alstom en gebaseerd op het Coradia Stream model.

Arriva WINK

Arriva heeft bij Stadler achttien twee-delige veelvoudige bijzondere WINK's besteld. Dit zijn bimodale treinen (diesel / HVO plantaardige olie en 1,5 kV wisselstroom) gebaseerd op de FLIRT-serie.