BELANGRIJK NIEUWS: KABINET ROEPT OP OM ZO MIN MOGELIJK TE REIZEN

NS Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)

De Intercity Nieuwe Generatie (afgekort ICNG) is de projectnaam voor de aanschaf van nieuwe enkeldeks treinstellen van de NS. De treinen worden ontworpen en gebouwd door Alstom en gebaseerd op het Coradia Stream platform. De treinen zijn bedoeld om ouder materieel (zoals het ICMm en de ICRm) te vervangen, maar ook om de groei van het aantal reizigers op te vangen. De treinstellen worden ingezet op het hoofdrailnet, het klassieke spoorwegnet van NS, en ook op de HSL Zuid, waar het indirect de vervanger wordt van de V250.

De treinen hebben vijf of acht rijtuigen die rusten op Jacobsdraaistellen. Hierdoor hebben de treinen brede bakovergangen, zoals ook veel voorkomt bij metro's en trams. Dit zorgt voor een betere verdeling van de passagiers in de trein, en een groter gevoel van veiligheid bij de reizigers, door het verbeterde overzicht in de trein. De vloer komt op dezelfde hoogte als de perrons, waardoor de rijtuigen gemakkelijker toegankelijk zijn. De rijtuigen zijn uitgerust met uitschuifbare treeplanken, waardoor rolstoelgebruikers met weinig moeite naar binnen kunnen. Ook komen er drukdichte enkele deuren die ervoor moeten zorgen dat de luchtdruk in de trein niet wijzigt als de trein door een tunnel rijdt.

De treinen zullen worden voorzien van ATB-EG, het traditionele beveiligingssysteem op het Hoofdrailnet, en het Europese beveiligingssysteem ERTMS, dat gebruikt wordt op de HSL Zuid.

Voorgeschiedenis

Na de gunning van de concessie van de HSL-Zuid aan HSA, werd er gezocht naar een serie aanvullende treinen naast de Thalys-treinstellen, voor de exploitatie van binnenlandse en internationale treindiensten. Deze treinen konden dan het binnenlands treinverkeer over de HSL-Zuid verzorgen en de vervanging van de Beneluxtrein. Na een aanbesteding werd gekozen voor de Italiaanse treinenbouwer AnsaldoBreda, die het V250-model aanbood aan NS.

Vooruitlopend op de indienststelling van de V250 werden vanaf 2009 ICR-rijtuigen ingezet op de Fyra-treindienst tussen Amsterdam, Rotterdam en later Breda. Deze rijtuigen moesten speciaal worden aangepast voor inzet op de HSL Zuid, de tractie werd geleverd door gehuurde Baureihe 186-locomotieven. Nadat begin 2013 de V250 door technische problemen buiten dienst gesteld moest worden, werd besloten om het volledige ICR-rijtuigenpark te renoveren, voor gebruik op de HSL-Zuid. Door de renovatie van de ICR-rijtuigen kon vanaf de herfst van 2015 de treindienst over de HSL Zuid worden uitgebreid.

Anno 2015 was het duidelijk geworden dat de V250 niet meer terug zou keren in de treindienst, het materieel was teruggezonden naar de bouwer. Het ICR naderde de veertig dienstjaren, evenals het ICM dat uitsluitend op het klassieke spoorwegnet wordt gebruikt. Hiermee wordt het volledige enkeldeks materieelpark voor het langeafstandsverkeer van NS toe aan vervanging.

In de periode 2004-2013 is het aantal reizigers op het Hoofdrailnet bovendien met 24% gegroeid. Deze groei is grotendeels te verklaren door een bevolkingstoename, een groter aantal studenten, de gestegen brandstofprijzen en het laten rijden van extra treinen. De vraag naar materieel is dan ook groter geworden.

Aanbesteding

Op 2 mei 2016 maakte NS bekend dat het Franse Alstom de aanbesteding voor de Intercity Nieuwe Generatie gewonnen had. In de strijd deden ook Siemens, Bombardier en Stadler mee. Het contract omvat circa 80 treinstellen wat goed is voor circa 25.000 zitplaatsen. Over verdere specificaties is verder niets officieel bekendgemaakt. Eind mei kondigde het Duitse Siemens aan een kort geding aan te spannen, omdat het het niet eens is met de gunning aan Alstom. Op 15 juli 2016 werd bekend dat Siemens het kort geding heeft verloren en NS definitief een contract met Alstom kon sluiten.

Op 5 augustus 2019 werd bekend dat de NS het aantal Nieuwe Intercity Generatie treinen voor de Intercity Brussel uit naar 20 stuks. Voorheen had de NS naast de bestelling van 79 ICNG-treinstellen voor in het binnenland een optie voor de levering van twee treinen voor België, deze zouden dienen voor vroegtijdige toelating en testritten. Deze is nu doorgetrokken naar een definitieve bestelling. In totaal zijn er 99 ICNG-stellen geleverd worden, waarbij er nog gebruikt gemaakt kan worden voor een volgende optie.

Interieur

De treinen worden voorzien van voor rolstoeltoegangelijke toiletten, en aangegeven ruimtes voor rolstoelgebruikers in de trein. De treinen worden verder voorzien van een eerste klasse, tweede klasse en stiltezones, naar hetzelfde niveau als de huidige intercity-treinen van NS. De treinen zullen voorzien zijn van stopcontacten voor de eerste en de tweede klasse, en het OBIS-informatiesysteem, wat informatieschermen in de trein en gratis wifi omvat. Ten opzichte van het materieel dat het vervangt zal er extra bagageruimte gecreëerd worden.

Presentatie en aflevering

Op 3 oktober 2018 werd het ontwerp van de trein gepresenteerd aan de pers. Dit betrof een houten mock-up die in de loods van de voormalige Wagenwerkplaats in Amersfoort staat. Hier stonden twee mockups, een afgewerkte ingekortte kopbak met interieur, en een aan de buitenkant niet-afgewerkte bak met interieur en een voorbeeld van de toiletruimte.

Op 23 mei 2020 kwam het eerste treinstel 3108 het land binnen. Deze is grotendeels voorzien van interieur en werd door Duitsland gesleept door RailAdventure en naar de grensplaats Bad Bentheim overgebracht. Hier werd er van locomotief gewisseld met de 9901 van RailExperts die de ICNG-trein samen met de vijf extra (rem)wagons naar de werkplaats in de Watergraafsmeer in Amsterdam overbracht. Hier wordt de trein gebruikt voor opleidingsdoeleinden. Binnen afzienbare termijn volgt een trein die snel na aflevering testritten moet gaan rijden.

Inzet

Naar verwachting koemen de treinstellen halverwege 2021 in dienst. De treinstellen zullen in eerste instantie worden ingezet op de verbindingen over de HSL-Zuid, tussen Amsterdam, Rotterdam en Breda, en tussen Den Haag, Rotterdam, Breda en Eindhoven.

Daarnaast wil de NS in 2025 ook met de treinstellen naar België gaan rijden. Hoewel NS nog geen concessie heeft ná 2025, wil men alsnog tijdig kunnen starten met het toelatingsproces in zowel Nederland als België.