NS Flirt Flex
De NS FLIRT Flex is een nieuw elektrisch treinsteltype dat door de Nederlandse Spoorwegen wordt aangeschaft ter uitbreiding van de materieelvloot. De treinstellen zijn ontworpen om zowel op Sprinter- als Intercity-trajecten te kunnen rijden.
De reeks wordt gebouwd door de Zwitserse fabrikant Stadler Rail en is gebaseerd op het moderne FLIRT200-platform. De eerste treinstellen worden naar verwachting in 2030 toegelaten op het Nederlandse spoor en instroom in de reizigersdienst volgt kort daarna. Er komen 18 vierdelige, en 18 zesdelige treinen. Ze worden gefabriceerd bij Stadler in het Poolse Siedlce. De techniek wordt in Praag ontwikkeld.
Voorgeschiedenis
NS maakte op 22 juli 2022 bekend dat ze een aanbesteding gingen starten voor de levering van een nieuwe Sprinter-trein. De nieuwe treinen zijn volgens de vervoerder nodig om in te spelen op de verwachte reizigersgroei over enkele jaren en om te voorkomen dat er een tekort aan treinen ontstaat. Vanwege de verschuiving in de materieelbehoefte werd de aanbesteding even op een laag pitje gezet, maar op 19 november 2025 maakte de NS bekend dat de levering van de treinen aan Stadler gegund was. Hiermee begint de periode om het ontwerp van de trein te ontwikkelen.
Interieur
Het interieur gaat erg lijken op die van de DDNG. Het designconcept ‘Flow’ keert terug in het interieur én exterieur. Opvallend is dat de eerste klas net als de DDNG een 2+2-stoelopstelling krijgt, in tegenstelling tot de traditionele 2+1-indeling in andere NS-intercity’s. Verder lijkt de trein geavanceerde digitale reisinformatieschermen te krijgen, en uiteraard komt er een drmepelvrije toilet voor mensen met een mobiliteitsbeperking.
Techniek
De DDNG wordt uitgerust met ATB-EG en ERTMS, en is geschikt voor 1500 V gelijkspanning. De treinen zijn niet geschikt voor inzet op de HSL.
Specificaties
| Eigenschap | 4-delig | 6-delig |
|---|---|---|
| Product | Elektrisch treinstel | |
| Aantal treinstellen | 18 | 18 |
| Totaal aantal | 36 | |
| Aanschafkosten | 400 miljoen euro | |
| Fabrikant | Stadler Rail | |
| Exploitant | NS | |
| Huisstijl | Flow-design | |
| Spoorwegnet | Nederland | |
| Indienstname | 2030 | |
| Spoorwijdte | 1435 mm | |
| Maximumsnelheid | 160 km/h | |
| Stroomsysteem | 1.500 V gelijkspanning | |
| Voedingsspanning | 1,5 kV | |
| Aandrijving | Elektrisch | |
| Treinradio | GSM-R | |
| Koppeling | Scharfenbergkoppeling | |