Dubbeldekker Nieuwe Generatie (DDNG)
De Dubbeldekker Nieuwe Generatie (DDNG) wordt het nieuwe enkel/dubbeldeks intercitymaterieel van de Nederlandse Spoorwegen. De trein wordt ontwikkeld door de Spaanse fabrikant CAF en is gebaseerd op het Civity Duo-platform, waarvan ook de Sprinter Nieuwe Generatie (SNG) is afgeleid.
De DDNG wordt daarmee de eerste dubbeldekker binnen de moderne Civity-familie. De treinen zijn bedoeld als opvolger van het huidige DDZ-materieel en moeten volgens planning vanaf 2029 instromen op het intercitynetwerk van de NS.
Voorgeschiedenis
Rond 2020 bestond de intercityvloot van NS uit drie hoofdtypen: ICM, VIRM en DDZ. Zowel ICM als DDZ naderden het einde van hun levensduur, waardoor nieuw materieel noodzakelijk werd. Voor spoorseries die (deels) over de hogesnelheidslijn rijden is de Intercity Nieuwe Generatie (ICNG) aangeschaft, een enkeldeks trein die vanaf 2023 instroomde. De keuze voor enkeldeksmaterieel op de HSL werd gemaakt vanwege de slappe Nederlandse bodem, maar voor de brede inzet op het reguliere net bleef de behoefte aan dubbeldekstreinen bestaan.
Daarnaast groeide het aantal reizigers op het hoofdrailnet tussen 2004 en 2013 met maar liefst 24%. Deze groei kwam onder meer door bevolkingsgroei, meer studenten, hogere brandstofprijzen en het rijden van meer treinen. Om de toenemende vraag aan te kunnen, zocht NS naar materieel dat meer capaciteit biedt dan enkeldekstreinen, maar tegelijk toegankelijk blijft voor reizigers met beperkte mobiliteit. Een concept met zowel dubbeldeks- als enkeldeksrijtuigen bleek hiervoor ideaal.
Aanbesteding
Op 9 april 2020 maakte NS bekend een aanbesteding te hebben gestart voor nieuw dubbeldeksmaterieel met in totaal 30.000 zitplaatsen. De treinen moesten elementen bevatten die de toegankelijkheid verbeteren, waaronder minimaal één enkeldeksrijtuig per treinstel. De basisorder bestaat uit 30 vierdelige treinstellen en 30 zesdelige treinstellen.
In augustus 2022 werd duidelijk dat CAF de aanbesteding had gewonnen met het ontwerp Civity Duo. Het contract omvat 60 treinstellen, verdeeld in zowel vierdelige als zesdelige varianten. De totale investering bedraagt 600 miljoen euro, en er bestaat een optie voor uitbreiding naar in totaal 80.000 zitplaatsen en de mogelijkheid tot levering van materieel voor grensoverschrijdende diensten.
Aan beide uiteinden bevindt zich een enkeldeksrijtuig met gelijkvloerse instap bij standaard Nederlandse perronhoogte.
Interieur
In februari 2020 introduceerde NS een nieuwe interieurvisie voor intercity’s, gericht op Zonering: het creëren van specifieke compartimenten voor rust, werken of sociaal reizen. De DDNG wordt de eerste trein die vanaf aflevering volledig volgens deze richtlijn wordt ingericht. In het voorjaar van 2025 werd het interieur aan de pers gepresenteerd aan de hand van een houten mock-up op ware grootte, maar niet in de volledige lengte van de trein.
Ook het designconcept ‘Flow’ keert terug in het interieur én exterieur. Opvallend is dat de eerste klas een 2+2-stoelopstelling krijgt, in tegenstelling tot de traditionele 2+1-indeling in andere NS-intercity’s.
Techniek
De DDNG wordt uitgerust met ATB-EG en ERTMS, en is geschikt voor 1500 V gelijkspanning, met een optie voor 3000 V. De treinen zijn niet geschikt voor inzet op de HSL. Volgens foto's uit de modelcabine zal de trein ook geschikt worden voor eenmansbediening, zodat de machinist zelfstandig vanachter zijn stuurtafel veilig de deuren kan sluiten.
Specificaties
| Eigenschap | 4-delig | 6-delig |
|---|---|---|
| Aantal | 30 | 30 |
| Fabrikant | CAF | |
| Exploitant | NS | |
| Indienstname | 2029 | |
| Spoorwijdte | 1435 mm (normaalspoor) | |
| Maximumsnelheid | 160 km/h | |
| Dienstsnelheid | 140 km/h | |
| Vloerhoogte | Deels 760 mm | |
| Stroomsysteem |
1,5 kV gelijkspanning (3,0 kV gelijkspanning optie) |
|
| Voeding | Bovenleiding | |
| Tractiesysteem | Mitsubishi Electric IGBT-VVVF | |
| Treinbeïnvloeding | ERTMS + ATB-EG | |
| Koppeling | Scharfenberg | |