Dieselmaterieel '90 (DM '90)
Klik hier voor het overzicht van de treinstelnummers
Dieselmaterieel '90 (DM '90), bijnaam: Buffel, is een Nederlands tweedelig dieseltreinstel dat gebruikt wordt door de Nederlandse Spoorwegen enSyntus. Bij Syntus rijden de treinen voornamelijk op niet-geëlektrificeerde lijnen. Bij de NS rijden de dieseltreinstellen ook veel op geëlektrificeerde lijnen 'onder draad'. Dit komt doordat de meeste diesellijnen inmiddels zijn overgenomen door regionale vervoerders.
De NS heeft in 1993 53 stellen besteld (3401-3453) bij Talbot in Aken (nu: Bombardier). De complete elektrische uitrusting, treinbesturing en diagnose functies zijn door Holec Ridderkerk (nu: Alstom) geleverd. Duewag in Krefeld bouwde het interieur in en vanaf daar werden de treinstellen naar Nederland overgebracht. De 3401 kwam op 12 maart 1996 uit de fabriek in Krefeld en in 1998 stelde NS de laatste in dienst.
Net als de Railhopper, het elektrische treinstel dat de basis vormde voor de Buffel, heeft het een afwijkende maximumbreedte van 3,20 meter (30 centimeter breder dan de meeste treinen, dus buiten het standaard profiel). DM '90 wordt aangedreven door twee dieselmotoren (6 cilinders in lijn) van Cummins met elk een maximaal vermogen van 320 kW. De overbrenging is hydraulisch. DM '90 heeft een topsnelheid van 140 km/h. De Buffel biedt aan 113 reizigers een zitplaats (101 tweede klas en 12 eerste klas). De Buffel kan in treinschakeling rijden en heeft ook gecombineerd gereden met het oudere (eveneens dieselhydraulische) Wadloper-materieel, al was de maximumsnelheid dan beperkt tot die van de Wadloper, 100 km/u.
De combinatie van schijfremmen en een rustige loop heeft als gevolg dat het materieel slecht wordt gedetecteerd. Op de lijnen waar DM '90 rijdt, heeft despoorinfrastructuurbeheerder vaak assentellers geïnstalleerd. DM '90 heeft ATB-NG-apparatuur aan boord als treinbeïnvloeding.
Inmiddels zijn de daken van alle DM'90-treinstellen van NS wit geschilderd. Om hoge temperaturen die in de zomer in de reizigersafdelingen ontstaan tegen te gaan, zijn de dichte ramen vervangen door klapramen.
Syntus least 12 treinstellen, welke zijn omgenummerd in 50-61. De oorspronkelijke nummers van deze treinstellen staan in de tabel hiernaast. De treinstellen zijn aangepast aan de huisstijl van Syntus, en onder meer herkenbaar aan de witte banen.
Treinstel 3405 is na een aanrijding te Roermond op 20 maart 2003 met zware schade buiten dienst gesteld. De ABk 3405 stond een tijd lang geheel geplukt bij NedTrain Haarlem, maar is daarna gesloopt. De Bk 3405 staat zonder draaistellen opgebokt in een loods in Amersfoort.
Treinstel 3419 is bij wijze van proef aan een kant voorzien van een zwarte baanruimer.
Treinstellen 3401 en 3443-3445 rijden voornamelijk op het traject Apeldoorn - Zutphen. Deze stellen zijn herkenbaar aan een gele sticker met de route erop over de koersdisplays en onder de frontruit.
De treinstellen 3403 en 3410 rijden alleen nog op Zwolle – Kampen en zijn hiervoor van een speciale bestickering voorzien, zowel het interieur als het exterieur is hiervoor veranderd.
Tussen 1 november 2008 en 20 november 2009 heeft Veolia twee stellen, 3446 en 3447, voor inzet op de Maaslijn in de spitstreinen tussen Nijmegen en Venray gehuurd. Nadat de eerste tussenrijtuigen voor het eigen Velios-materieel werden geleverd zijn deze geretourneerd aan NS Financial Services Company, de eigenaar van de stellen.
Wordt vervolgd.........
In 2020 wordt bekend dat ze verkocht worden aan Polen.