Eerste DM'90 tijdens testrit in Polen gezien

Afgelopen vrijdag reed de voormalige DM'90 (SD85-001) dieseltrein van het Poolse SKPL het station van het Poolse Jaslo binnen. Dat meldt de Poolse transportsite Kurier Kolejowy. Het is de eerste actieve dieseltrein die de vervoerder vorig jaar kocht van de Nederlandse Spoorwegen.

Momenteel worden de treinen getest nadat ze grondig zijn opgeknapt. Een anderhalf jaar geleden kwamen de eerste beelden al binnen van een stel wat aan de buitenkant vernieuwd was.

Vernieuwing

De eerste stellen zijn het afgelopen jaar voorzien van een nieuw rode kleurstelling en hebben van binnen een makeover ondergaan met onder meer nieuwe stoelen en banken. Ook zijn de treinen aangepast naar de Poolse veiligheidsnormen en zijn ze voorzien van airconditioning. De toiletten zijn nu voorzien van een verplichte opvangbak. In totaal worden er 32 treinen opgeknapt.

De DM90-treinstellen verlieten in 2018 Nederland nadat de NS aangaf te stoppen met dieseltractie. Ze reden voornamelijk tussen Kampen - Zwolle en Zwolle - Enschede. Momenteel rijden er op dit traject Flirt-treinen van Keolis (Blauwnet).

Toelating

SKPL hoopt dat in januari of februari 2023 alle DM90's het toelatingsproces voltooid zal worden, wat betekent dat ze vanaf dan in heel Polen kunnen worden gebruikt. Mogelijk zullen in de nabije toekomst de DM90-stellen worden ingezet op de spoorverbinding van Zagórze naar Krakau en Kłodzko. Het is vermeldenswaard dat de verbinding die SKPL Cargo in opdracht van PKP Intercity in kwestie uitvoert, erg populair is onder reizigers, waaronder de inwoners van Jasło en de omliggende steden.

Het is overigens niet de eerste keer dat het Poolse SKPL succesvolle zaken doet met de NS. Al eerder hebben zij ook een deel van de serie van de Wadloper-treinen (ook bekend als de DH-serie) overgenomen. Deze worden nog steeds in Polen ingezet en hebben dezelfde kleurstelling als die de DM'90 krijgt. Hoewel de DM'90 en de DH binnen Nederland samen in tractie konden rijden, heeft SKPL aangegeven dat dit niet in Polen zal gebeuren. De snelheid van 100 kilometer per uur zou te beperkt zijn in de dienstregeling.