Drielandentrein rijdt eind 2023 door naar België

Een Drielandentrein FLIRT van Arriva op station Heerlen (Foto: Treinenweb)
Een Drielandentrein FLIRT van Arriva op station Heerlen (Foto: Treinenweb)

Het is vanaf eind december volgend jaar mogelijk om direct vanuit Luik direct door te rijden naar Aken. De drielandentrein van Arriva die al vanaf het begin in twee landen rijdt zal eindelijk een verbinding krijgen met België. Er zal dan twee keer per uur een trein rijden in plaats van de uurverbinding die de NMBS nu nog exploiteert

Na Aken, Heerlen en Maastricht en Maastricht Randwyck zal de trein dan ook naar Eijsden, Visé, Bressoux en Luik rijden. De verdubbeling van het spoor tussen Heerlen en Aken die momenteel plaatsvindt is een van de voorwaarden om de trein straks met een frequentie van twee keer per uur te laten rijden. Daarnaast moeten de acht speciale treinen die inzetbaar zijn in alle drie de landen ook voorzien worden van het ETCS-signaleringssysteem, wat een eis is van de Belgische 'spoorwaakhond' DVIS. Momenteel wordt er een treinstel met dit nieuwe systeem uitgetest.

Reizen naar Luik en Aken

Het Belgische traject valt buiten de concessie van de provincie Limburg, anders dan de verbinding met Aken. Nederlandse treinreizigers kunnen straks ook in België met hun ov-chipkaart inchecken op alle buitenlandse stations. Nu is dit al mogelijk op station Aachen.

De FLIRT-treinstellen die worden ingezet rijden momenteel al tussen Maastricht en Aken, maar worden voor de dienst naar België binnenkort voorzien van het ETCS-systeem. Ook zijn ze in vergelijking met de binnenlandse Arriva FLIRT-treinen die in Limburg rijden voorzien van drie rijtuigen in plaats van twee. De treinen zijn herkenbaar door het ontbreken van de typische leeuw die ook op de Limburgse vlag afgebeeld staat. Vanzelfsprekend kunnen de treinen ook overweg met de Belgische spanning op de bovenleiding.

Van 'tweelandentrein' naar 'drielandentrein'

De 'tweelandentrein' zoals de trein in het begin genoemd werd is op 27 januari 2019 van start gegaan nadat er een vertraging van een anderhalve maand was ontstaan vanwege de toelating van de trein in Duitsland. Aanvankelijk zou de trein toen ook naar Luik moeten doorrijden, echter hielde de Belgen deze plennen tegen nadat bleek dat de trein niet aan de juiste technische eisen voldeden. Howel zij de plannen wel steunden, lieten ze wel de inbouw van het nieuwe ETCS-signaleringsysteem verplichten. Ook de Limburgse politiek liet hierop van zich horen.

Later bleek dat de Belgische NMBS de inzet van de Drielandentrein op hun eigen sporen te duur zou vinden en een eigen halfuursdienst wou wou exploiteren. Limburgs gedeputeerde Hubert Mackus reageerde hierop met verbazing: "Er is op rijksniveau afgesproken dat de kosten voor de Belgen niet hoger zullen worden als Arriva hier gaat rijden. Daar kan dus eigenlijk geen discussie over zijn." Ook de politiek begon zich hiermee te bemoeien. Hoewel er een intentieovereenkomst voor een samenwerking nog steeds stond gaf de NMBS aan dat ze geen plannen zouden hebben voor concurrentie waarmee er weer focus kon worden gelegd op enkel een halfuurlijkse dienst door Arriva in samenwerking met de Deutsche Bahn en de NMBS: Een ambitie na na vijf jaar uiteindelijk tot stand zal moeten komen.