CDA vraagt staatssecretaris voor ingrijpen bij Drielandentrein

Tweede Kamerlid Mustafa Amhaouch (CDA) vraagt staatssecretaris Stientje van Veldhoven om met de Belgische autoriteiten om de tafel te zitten over de plannen van de Belgische Spoorwegen (NMBS) om een extra trein te laten rijden op het traject waar de Drielandentrein tussen Luik en Maastricht zou moeten rijden.

De plannen van de NMBS die eerder deze week naar buiten werden gebracht zijn opmerkelijk omdat Arriva al maanden op dit traject zou willen rijden met de Drielandentrein die Luik, Maastricht en Aken met elkaar moet verbinden. Echter lijken de Belgen dwars te liggen waardoor de trein nog niet in België toegelaten is en dus enkel tussen Maastricht en Aken rijdt.

Concurrentie

Momenteel rijdt de NMBS zelf een uurlijkse treindienst vanaf Maastricht naar Aken, maar de spoorvervoerder wil de frequentie verhogen naar een trein per half uur. Hiermee lijken de plannen van Arriva te worden gedwardsbbom omdat zij ook de plannen hebben om in hun Drielandentrein een halfuurlijkse dienstregeling naar Luik te op zetten. Hiermee lijkt de NMBS de concurrentie aan te willen gaan met Arriva.

Om deze reden vraagt het CDA-kamerlid de staatssecretaris naar de precieze plannen en of zij bereid is om dit met de Belgische autoriteiten te bespreken.

Tweelandentrein

Aan het eind van januari in dit jaar startte Arriva de Drielandentrein op die feitelijk een Tweelandentrein was omdat België nog niet overeen was gekomen met de toelating ervan. Volgens de Belgen zou de trein geen toelating krijgen omdat deze niet zou beschikken over het ETCS-treinbeveiligingssysteem. De eis van België zou opmerkelijk zijn omdat dit systeem niet toegepast zou zijn tussen Eijsden en Luik.

De treinstellen zijn verder wel geschikt voor gebruik in België doordat deze gebruik kunnen maken van drie verschillende spanningssoorten in Nederland, België en Duitsland en het standaard TBL1+ beveiligingssysteem voor België zou bevatten.

Amhaouch wil nu weten of de NMBS de zelf de extra trein laat rijden omdat de Arriva-trein zelf niet uitgerust is met het moderne beveiligingssysteem, en dus geweigerd wordt.

Bellot: "Toelating is te duur"

De Belgische spoorminister François Bellot sprak er eerder over dat de toelating van de trein op het Belgische spoor te duur is. Gedeputeerde Hubert Mackus van Limburg liet hierop weten verbaasd te zijn. Volgens hem is het door de eerder gemaakte afspraken helemaal niet mogelijk dat België confronteerd wordt met extra kosten.

Foto: Treinenweb
Foto: Treinenweb