NS Reisplanner onbereikbaar door storing bij Microsoft

 (Foto: NS)
(Foto: NS)

De NS Reisplanner is woensdagavond volledig onbereikbaar. Zowel de website als de app van de Nederlandse Spoorwegen kampen met een storing, waardoor reizigers hun reis niet kunnen plannen. Ook kaartautomaten en de verhuur van ov-fietsen zijn getroffen.

Volgens een woordvoerder van de NS ligt de oorzaak bij een grote internationale storing bij Microsoft Azure, het cloudplatform waarop de systemen van de spoorwegmaatschappij draaien. De borden met reisinformatie op de stations functioneren nog wel, net als de toegangspoortjes. De website van NS toont een foutmelding als je een reis wilt plannen: "Je kunt op dit moment geen reis plannen, probeer het later nog een keer". De website van 9292.nl is wel te gebruiken.

De storing bij Microsoft heeft niet alleen gevolgen voor de NS, maar treft ook andere diensten zoals Outlook, Teams, Xbox en Minecraft en andere diensten buiten de techbedrijf om. Op storingswebsite Allestoringen.nl kwamen woensdagavond al meer dan duizend meldingen binnen over problemen bij de NS, naast honderden meldingen over andere websites en app's die dienst weigeren.