Boekreview: De Nederlandse Stoomlocomotieven

In de negentiende eeuw, toen Nederland werd overspoeld door golven van industriële revolutie, werd een nieuw tijdperk van transport geboren. De komst van de stoomtrein bracht een revolutie teweeg in de manier waarop mensen en goederen werden vervoerd, en veranderde de Nederlandse samenleving voor altijd.

Met het razendsnelle tempo van de industrialisatie groeide de behoefte aan efficiënt transport. De stoomlocomotief, met zijn krachtige machinerie en ontembare rook, werd al snel het kloppende hart van het spoorwegnet. Steden werden met elkaar verbonden, afstanden werden verkleind en handel bloeide op.

In het boek 'De Nederlandse Stoomlocomotieven' geschreven door R.C. Statius Muller en A.J. Veenendaal wordt een duik genomen in de Nederlandse geschiedenis van deze grote onverwoestbare machines die in die periode hun hoogtijdagen maakten met het vervoer van zowel passagiers en goederen. Momenteel zijn er nog een aantal stoomlocomotieven in het land waar veel over te vertellen valt in dit dikke boek.

Het boek bestaat uit veel tekst, en tabellen met interessante informatie, maar is ook rijkelijk voorzien van veel zwart-wit afbeeldingen die afkomstig zijn uit veel verzamelingen. Achterin zijn na 17 hoofdstukken nog tiental bladzijden te vinden met bijlages voorzien van fabrieksnummers van diverse reeksen locomotieven en verschillende maatschappijen. Ook een lijst met afkortingen mag niet ontbreken. 

Beschrijving van het boek

Het boek heeft de vorm van een compleet naslagwerk van deze interessante stomende geschiedenis. Deze begint vanaf het jaar 1839 waarin de eerste stoomtrein van de HIJSM (Hollandsche IJzeren Spoorweg Maatschappij) in Nederland werd gepresenteerd tussen Amsterdam en Halfweg, met De Snelheid als nestor, waarbij niet veel later De Arend volgde, een van de gedenkwaardige treinen waarvan er een werkende replica in Het Spoorwegmuseum staat. Elke locomotief die het spoor in ons land bereden heeft wordt in dit boek uitgebreid genoemd met de herkomst, en ook de technische tekeningen, technische details en mooie overzichten zullen niet ontbreken in dit boek.

In een hoop hoofdstukken wordt de lezer ook meegenomen door de vele (stoomtrein)maatschappijen die ons land vroeger telde naast de HIJSM, waaronder de Noord-Friese Locaalspoorweg-Maatschappij, De Nederlansche Centraal Spoorweg-Maatschappij en de Noord-Brabantsch-Duitse Spoorweg-Maatschappij. Uiteindelijk komt na bijna 300 bladzijden de periode van de spoorwegen in de Tweede Wereldoorlog aan bod, wat tevens ook het begin van de periode was waar de stoomtreinen steeds meer uitgefaseerd werden. Een interessant stuk geschiedenis wat in dit hoofdstuk verteld wordt is de aanval van de Duitsers op Nederland, en hoe het spoor toen nog in beperkte mate gebruikt kon worden en welke maatreglen er werden genomen.

Uiteindelijk komt in het boek de Bevrijding van Nederland in zicht waarna de schade en vermissing van locomotieven in beeld werd gebracht. Uiteindelijk heeft het land stoomlocomotieven van uit diverse landen gekend: Uit Duitsland, Amerika, België en zelfs uit Engeland. Elke locomotief heeft een eigen verhaal wat uitvoerig wordt beschreven. Het einde van het boek eindigt met het hoofdstuk 'Het einde van de stoomtractie bij NS wat de hekkesluiter is van een hele Nederlandse geschiedenis die in bijna 400 bladzijden in woord, en beeld uitvoerig verteld wordt. We hebben steeksproefgewijs een aantal locomotieven uit het verleden opgezocht, en niets lijkt te ontbreken in dit boek.

Dit boek is echt een goede aanrader voor niet alleen de liefhebber van stoomtreinen, maar ook voor iedereen die interesse heeft in de spoorweggeschiedenis van ons land.

Het boek 'De Nederlandse Stoomlocomotieven' is te bestellen bij de Spoorwegboekhandel.nl en heeft een prijs van €44,95.

Prijs 44,95
EAN 9789059612747
Auteur(s)

August J. Veenendaal, Remmo Statius Muller

Aantal pagina's

448

Taal

Nederlands

Uitgever

De Alk

Uitvoering

Gebonden (hardcover)

Verschijning

2024