België blijft Drielandentrein steunen, maar eist ERTMS beveiligingssysteem

De Belgische overheid blijft de Drielandentrein van Arriva onverminderd steunen. Dat benadrukt het Belgische ministerie, nadat er in de media berichtgeving ontstond over een nieuwe 'spooroorlog'. De ministers benadrukken wel dat de veiligheid op het Belgische spoor van groot belang is.

Doordat het materieel van Arriva niet over het ERTMS-beveiligingssysteem is voorzien voldoet deze niet aan de Belgische toelatingseisen, waardoor de trein niet naar Luik kan doorrijden, en enkel naam Maastricht en Aken.

Verplichting ERTMS

De Belgische ministers Bellot en Ducarme bevestigen dat dit moderne beveiligingssysteem op al het nieuwe rollend materieel moet worden aangebracht voordat ze in België op het spoor mogen rijden: "Deze reglementering, die van toepassing is in alle Europese lidstaten, verplicht de installatie van ETCS op al het nieuw rollend materieel dat besteld werd na 1 januari 2012 of in dienst gesteld werd na 1 januari 2015. Uitzonderingen kunnen niet toegekend worden aangezien de lijn Luik-Maastricht deel uitmaakt van het Europese TEN-T netwerk (trans-Europees transportnetwerk)”, leggen ze uit.

Volgens hen heeft de Dienst Veiligheid en Interoperabiliteit, ook bekend als de Belgische Spoorweginspectie, de nodige verplichting van het beveiligingssysteem al in 2015 meegedeeld en toegelicht aan Stadler, die de treinstellen gebouwd heeft."Deze verplichting werd ook steeds benadrukt in de bilaterale contacten tussen de FOD Mobiliteit en Vervoer en het (Nederlandse) Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Ook op ministerieel niveau werd dit herhaald", klinkt het.

'Plotseling aanvullende eisen'

In het NRC legt de Limburgse CDA-gedeputeerde Hubert Mackus uit dat er constructief overleg was, maar dat België vorige maand plotseling met aanvullende eisen kwam. "Het materieel van Arriva moet nu voldoen aan veiligheidsvoorschriften waar België zelf ook niet aan voldoet", aldus Mackus.

Foto: Treinenweb
De stuurtafel in de Arriva FLIRT waar de machinist de trein bestuurt. Deze is niet voorzien van het vereiste ERTMS-beveiligingssysteem.