Arriva neemt eerste ETCS-trein in gebruik voor de Drielandentrein

Arriva heeft de eerste ETCS in gebruik genomen voor de Drielandentrein. Vanaf 9 juni zal de trein doorrijden naar Luik. (Foto: Arriva)
Arriva heeft de eerste ETCS in gebruik genomen voor de Drielandentrein. Vanaf 9 juni zal de trein doorrijden naar Luik. (Foto: Arriva)

Arriva heeft de eerste FLIRT met het ETCS-signaleringssysteem in gebruik genomen. Deze trein is geschikt voor gebruik op het LIMAX-traject tussen Aken, Maastricht en Luik. Vanaf eind volgende week zal deze trein niet enkel meer tussen Maastricht en Aken rijden, maar ook naar België omdat de trein nu aan de strenge toelatingseisen voldoet.

Het ombouwproject werd door Stadler uitgevoerd in samenwerking met vervoerder Arriva. Dit behelsde het uitrusten van acht FLIRT-treinen met het nieuwste GUARDIA-systeem van Stadler die ontwikkeld is in samenwerking met technologiebedrijf AngelStar. In 2020 werd hiervoor een contract ondertekend. In België zal er gereden worden op het ETCS-systeem, waarbij er in Nederland en Duitsland gereden wordt met respectievelijk de beveiligingssystemen ATB en PZB.

Met de introductie van ETCS in onze Drielandentrein gaat een lang gekoesterde wens in vervulling. Onze reizigers kunnen nu van Luik via Maastricht naar Aken reizen. Doelgericht en volhardend heeft Stadler de ontwikkeling en ombouw van ons treinenpark voor Arriva gecoördineerd en gerealiseerd. Dit in samenwerking met niet alleen de leveranciers, maar ook met de toezichthouders in Europa en de drie deelnemende landen.

Treinbouwer Stadler heeft in samenwerking met het AngelStar het ETCS-systeem ontwikkeld die zij in hun geleverde treinen kunnen inbouwen, maar ook bij retrofit-acties van andere treinen kan worden toegepast, wat onlangs in Duitsland gebeurde bij treinstellen die niet uit de Stadler-fabriek kwamen. Inmiddels wordt Guardia gebruikt in Zwitserland, Polen, Italië, Hongarije, Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk, Kroatië en Slovenië

Drielandentrein

Vanaf 9 juni 2024 zal de treindienst tussen het Duitse Aken en het Nederlandse Maastricht verlengd worden naar de Belgische stad Luik, vandaar de naam 'Drielandentrein'. Aanvankelijk wou Arriva op 9 december 2018 de treindienst van België naar Duitsland starten, maar het materieel kreeg vanwege het ontbreken van ETCS geen toelating.

Momenteel is er vanwege wateroverlast geen direct treinverkeer tussen Maastricht en Luik mogelijk met de reguliere NMBS-treinen die daar nu nog rijden. Dit is naar verwachting op 3 juni opgelost.