Stadler is samenwerking met DB aangegaan voor inbouw van ETCS

De Zwitserse fabrikant Stadler is een nieuwe weg ingeslagen met de inbouw van het ETCS-signaleringssysteem. In samenwerking met de Deutsche Bahn zullen ze hun rollend materieel voorzien van het systeem. Voorheen plaatste de treinbouwer de ETCS-installaties enkel in materieel uit hun eigen fabriek.

Na een succesvolle aanpassing zijn er nu twee DB Cargo-locomotieven weer op het spoor met het automatische treinbeveiligingssysteem die Guardia wordt genoemd en geschikt is voor de nieuwste versie Baseline 3.4.0. Het gaat om twee DB-locomotieven uit de serie 185.2 die door het voormalige Bombardier zijn geproduceerd aan het eind van de jaren '90.

Proefproject

Het proefproject van Stadler, Deutsche Bahn en AngelStar vergde daarom bijzonder complex pionierswerk voordat de eerste locomotief opnieuw werd goedgekeurd. De officiële goedkeuring was veel eenvoudiger voor de tweede locomotief omdat er richtlijnen zijn waarbij er kennis is opgehaad uit de eerste locomotief. Alle toekomstige upgrades kunnen nu op deze manier worden uitgevoerd.

"Stadler heeft met dit retrofitproject doelbewust nieuwe wegen ingeslagen om de retrofit van moderne signaleringstechnologie in bestaande voertuigen te vereenvoudigen. Met deze innovatie kunnen we de dringend benodigde capaciteit in de spoorwegsector creëren om het grote aantal bestaande voertuigen in Europa naar de digitale toekomst te vervoeren", zegt Ansgar Brockmeyer, hoofd van de Sales & Marketing Division en plaatsvervangend Group CEO van Stadler.

Tot nu toe was Stadler vooral gewend om dergelijke upgrades voor zijn eigen voertuigen uit te voeren. Stadler ontving in 2020 zijn eerste bestelling voor de inbouw van het ETCS-systeem voor Arriva in Limburg. Alle 34 Flirt-treinstellen zijn inmiddels van deze techniek voorzien. Een deel van de stellen is geschikt voor gebruik in Nederland, België en Duitsland. Voor België is de inbouw van ETCS verplicht. Naar verwachting zal de zogenoemde Drielanden-trein vanaf het eerste kwartaal 2024 naar België rijden.

Grote upgrade-slag voor DB

Er wordt verondersteld dat de capaciteit van de locomotief-fabrikanten een van de potentiële knelpunten zal zijn wanneer de komende jaren ongeveer 13.000 locomotieven en treinstellen in Duitsland achteraf moeten worden aangepast voor ETCS. De aanpassingen zijn nodig omdat steeds meer spoorlijnen alleen kunnen worden gebruikt met de nieuwe Europese gestandaardiseerde technologie. ETCS vormt de basis voor de verdere digitalisering van het spoorvervoer. De succesvolle voltooiing van een ETCS-retrofit zonder tussenkomst van de huidige fabrikant maakt nieuwe capaciteiten op dit gebied beschikbaar en zal daarom een belangrijke bijdrage leveren aan een snellere uitrol van ETCS in Duitsland.

Guardia

Het automatische treinbeveiligingssysteem ETCS Guardia van AngelStar, een samenwerkingsverband tussen Stadler en de MERMEC Group, is al in verschillende Europese landen goedgekeurd en is in gebruik in Duitsland, Polen, Hongarije, Slovenië, Zwitserland en Nederland. Het systeem bestaat uit zowel hardware- als softwarecomponenten die in de treinen worden gebruikt. Met ETCS kan de machinist de positie van de trein, de snelheid en andere gegevens op zijn beeldscherm zien.