Drielandentrein dichterbij door ETCS-contract tussen Arriva en Stadler

Arriva en Stadler hebben een contract ondertekend voor de inbouw van een ETCS-systeem in een 36 FLIRT-treinen van hun Limburgse concessie. Met de inbouw van het beveiligingssysteem moet er weg geopend worden voor de Drielandentrein die dus ook naar België zal rijden.

Het gaat om het nieuwe GUARDIA-systeem die eerder deze maand als eerste goedkeuring voor gebruik heeft gekregen bij vervoerder Koleje Mazowieckie in Polen. Het beveiligingssysteem is ontwikkeld door AngelStar, een joint venture van Mermec en Stadler.

ETCS inbouw

Het systeem zal worden ingebouwd in 36 FLIRT treinstellen, waaronder de acht treinstellen die momenteel in de RE18-verbinding tussen Maastricht en Aachen rijden. Het systeem stelt de machinist in staat om de positie van de trein, de snelheid en andere gegevens zichtbaar te brengen op een display.

De eerste verbeterde treinen zullen in 2022 operationeel zijn, en de werkzaamheden zullen plaatsvonden bij de werkplaats van Stadler in Nederland. Het contract voor de inbouw loopt tot 2024.

Anne Hettinga, CEO van Arriva Nederland, zegt: "Met dit contract onderstreept Arriva Nederland waarden als veiligheid en innovatie. Het is geweldig om met dit nationale en Europese programma een toonaangevende aanbieder van openbaar vervoer te zijn."

Ook Jürg Gygax, hoofd van de serviceafdeling bij Stadler, reageer verheugt: "We zijn trots dat we deze order kunnen uitvoeren. Het feit dat we treinen met GUARDIA kunnen ombouwen en goedkeuring kunnen krijgen voor onze ETCS in drie landen, is een belangrijke mijlpaal voor zowel onze serviceactiviteiten als voor signalering. We kijken ernaar uit om onze langdurige samenwerking met Arriva in Nederland voort te zetten."

Drielandentrein

Aanvankelijk was het de bedoeling dat de RE18-verbinding het Belgische Luik met Maastricht, Heerlen en het Duitse Aachen zou verbinden. Echter is er sinds de indienstelling van de treindienst op 9 december 2018 nog steeds geen overeenkomst met België om de stellen daar toe te laten. Het ontbreken van een ETCS-systeem zorgt ervoor dat er voorlopig nog geen toelating mogelijk is. De stellen rijden daarom enkel tussen Maastricht, Heerlen en Aachen.