Provincie Groningen en Arriva starten aanbesteding voor waterstoftreinen

Arriva en provincie Groningen starten de Europese aanbesteding voor vier waterstoftreinen. (Foto: Treinenweb)
Arriva en provincie Groningen starten de Europese aanbesteding voor vier waterstoftreinen. (Foto: Treinenweb)

De Europese aanbesteding voor vier waterstoftreinen in de provincie Groningen is van start. Gedeputeerde Fleur Gräper-van Koolwijk en Arriva-directeur Anne Hettinga ondertekenden afgelopen donderdag de overeenkomst voor de aanschaf van de nieuwe waterstoftreinen. Hiermee zetten de provincie en Arriva de volgende stap in de verduurzaming van het regionale spoorvervoer in Groningen.

De planning is dat reizigers vanaf eind 2027 met de waterstoftreinen kunnen reizen op het Groningse regionale spoor. De treinen worden ingezet op de bestaande trajecten Delfzijl-Groningen-Veendam en incidenteel ook op de andere spoorlijnen in Groningen en richting Leer. De provincie en Arriva willen de treinen ook inzetten bij toekomstige uitbreiding of aanpassing van het spoor in Groningen. Als de aanleg van het spoortraject Veendam - Stadskanaal doorgaat, dan gaan ook hier de waterstoftreinen rijden.

Zero-emissie

De provincie Groningen, ProRail, het Rijk en Arriva hebben als doel om de treinen in Noord-Nederland zonder uitstoot en op duurzaam geproduceerde brandstof te laten rijden. Voor de regionale treindiensten in Groningen kan dit het beste met groene waterstof. Bovendien zijn deze treinen stiller dan de huidige dieseltreinen. In 2020 deden provincie en Arriva al verschillende proeven met een iLint van Alstom. Hierbij werden de rijeigenschappen en het tanken uitgetest. De resultaten hiervan waren veelbelovend. Voor de reizigers en omwonenden zijn de waterstoftreinen een schonere en stillere manier van openbaar vervoer.

Medefinanciering

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat stelde vorige week 15 miljoen euro beschikbaar als bijdrage in de kosten. Hiermee laat het Rijk zien het belangrijk te vinden om te investeren in de verduurzaming van het openbaar vervoer op haar spoorlijnen. Naast de rijksbijdrage voor de vier treinen, draagt Europa (CINEA) 5,8 miljoen euro bij en het Nationaal Programma Groningen (NPG)  7 miljoen euro. Ook heeft het Rijk een bijdrage toegekend van 5 miljoen euro voor een waterstoftankinstallatie.

Aanbesteding

Het is nog niet bekend welke treinfabrikanten er in de Europese aanbesteding gaan meedoen. Inmiddels is bij de grotere bouwers bekend dat naast Alstom de iLint, ook Siemens en Stadler waterstoftreinen produceren. Siemens heeft hiervoor een Mireo H in het portfolio en Stadler heeft de Flirt H2 gebouwd die als eerste ingezet zal worden in het Amerikaanse San Bernardino. Ook CAF zou een potentiële kandidaat kunnen zijn met hun recente FCH2Rail-project.