Spaanse CAF bouwt Civia-trein om tot waterstoftrein

Een Civia trein in Spanje die door Renfe gebruikt wordt. (Foto: Zarateman)
Een Civia trein in Spanje die door Renfe gebruikt wordt. (Foto: Zarateman)

Het Spaanse vervoersbedrijf Renfe heeft aangekondigd dat treinbouwer CAF een van zijn Civia-treinstellen heeft overgenomen voor de ombouw naar een waterstoftrein als onderdeel van het FCH2Rail-project van de EU.

Civia is een serie treinstellen gebouwd door CAF en Siemens voor Renfe. Zodra in 2022 de installatie van de hybrideaandrijving (elektrisch en waterstof) is voltooid, begint een testperiode om de capaciteiten van waterstof te beproeven. Momenteel onderzoekt het FCH2Rail-consortium op welke spoorlijnen de proef zal worden uitgevoerd. Hierbij wordt er rekening gehouden met hun milieuvoordelen.

Het FCH2Rail-project (Fuel Cell Hybrid Power Pack for Rail Applications) wordt gefinancierd door het publiek-private partnerschap Fuel Cell and Hydrogen Joint Undertaking (FCH JU) en gepromoot door de EU binnen haar Horizon 2020-programma. De FCH JU ondersteunt het onderzoek naar technologieën voor schone koolstofenergie, en in het bijzonder de ontwikkeling van de waterstofbrandstofcel.

De analyse van de levensvatbaarheid van de waterstoftrein, evenals de integratie ervan in een hybride voortstuwingssysteem, is het eerste van de negen actieplannen waarin FCH2Rail is opgedeeld. Daarvan zijn er al zes in uitvoering, waaronder de ontwikkeling van regelgeving voor de nieuwe trein.