ProRail kijkt met succes terug op testen met waterstoftrein

Spoorbeheerder ProRail kijkt met succes terug op de eerste proefritten met de Alstom Coradia iLint waterstoftrein. Tussen Groningen en Leeuwarden is meerdere keren een sprinter- en sneltreindienst gereden.

De proef heeft tot nu toe aangetoond dat deze innovatieve trein in de Nederlandse treindienst kan worden ingepast. De ritten vonden in de nachtelijke uren plaats en nog zonder reizigers in de trein. Op het moment dat alle meetresultaten bekend zijn en geanalyseerd zijn gaat ProRail samen met partners vervolgstappen plannen. Het rijden met reizigers behoort dan ook tot de mogelijkheden, benadrukt de spoorbeheerder.

Eerste waterstoftrein in Nederland

Afgelopen zaterdag kon de trein door pers- en publiek worden bewonderen op station Groningen. Minister Stientje van Veldhoven was die ochtend om 11 uur de eerste bezoeker van de eerste waterstoftrein in Nederland.

In Nederland is nog circa 1000 kilometer van de 7000 km spoor wat nog niet voorzien in van bovenleding. Waterstoftreinen zijn daarom met name een mogelijk alternatief voor emissie-uitstotende diesel-aangedreven materieel. Met groen geproduceerde waterstof is zo'n alternatief veel duurzamer.dan diesel, maar de treinen zijn ook nog eens veel stiller wat geluidsoverlast tevens moet voorkomen.

De provincie Groningen, ProRail en Arriva hebben als doel om de treinen in Noord-Nederland zero emissie (zonder uitstoot) te laten rijden. De waterstoftrein is een mogelijkheid om dit te doen. De provincie Groningen (als opdrachtgever) voert deze serie aan testritten samen uit met ProRail (mede-initiatiefnemer en infrastructuur spoor), Arriva (vervoerder), Engie (leverancier groene waterstof en tankinstallatie) en Alstom (fabrikant waterstoftrein) en DEKRA (onafhankelijke testorganisatie).

Foto: Klaas Halbersma
De bijzondere waterstoftrein tijdens een publieksdag op station Groningen
Foto: Klaas Halbersma