Italiaanse FNM tekent contract voor levering waterstoftrein

De 'Donizetti' die in Italië rijdt (Foto: Alstom)
De 'Donizetti' die in Italië rijdt (Foto: Alstom)

Alstom zal zes waterstof-treinen leveren aan aan het Italiaanse FNM (Ferrovie Nord Milano), het belangrijkste vervoersbedrijf in de Italiaanse regio Lombardije. De order heeft een totaalbedrag van ongeveer € 160 miljoen en heeft een optie voor acht extra treinstellen.

De treinen zullen gebaseerd worden op het Coradia Stream platform, waarop ook de ICNG van de NS gebouwd is. Hiermee is dit de eerste levering van treinen in dit model die op waterstof zullen rijden. De levering van de eerste trein wordt binnen 36 maanden na de datum van de bestelling verwacht.

Vorig jaar november werd bekend dat er een raamcontract ter waarde van 194 miljoen euro getekend werd voor de levering van 31 elektrische treinstellen van het type Coradia Stream, welke uitbreidbaar is tot 61 stuks. Eerder deze maand werd bekend gemaakt dat er ook voor waterstof-technologie gekozen wordt.

Coradia (i)Stream

De technologie van de brandstofcelaandrijving voor de nieuwe waterstoftreinen zal gebaseerd worden op het regionale treinplatform Coradia iLint die de komende jaren een flinke opmars op het spoor in Europa lijkt te maken. Deze trein heeft de afgelopen jaren tijdens testen zijn betrouwbaarheid en duurzaamheid bewezen tijdens proeven in Duitsland, Nederland en Oostenrijk

"We zijn enorm trots dat we de technologie van de waterstoftrein in Italië introduceren, en we erkennen het vertrouwen dat onze Italiaanse klant in ons stelt. Deze ontwikkeling bevestigt de rol van Alstom bij het bepalen van de toekomst van mobiliteit. Deze treinen, samen met de Coradia iLint die zich al bewezen hebben in de commerciële dienstverlening in Duitsland, vormen een nieuwe belangrijke stap in de transitie naar mondiale duurzame transportsystemen", zegt Gian Luca Erbacci, Senior Vice President van Alstom Europa.

De Coradia Stream-treinen voor FNM worden vervaardigd door Alstom in Italië. Projectontwikkeling, de meeste fabricage en certificering worden uitgevoerd op de locatie van Alstom in Savigliano. De signalisatiesystemen aan boord worden geleverd door de locatie in Bologna.

In Lombardije is er momenteel bijna 400 kilometer aan niet-geëlektrificeerde sporen van de 2.929 kilometer in totaal in Italië.

Waterstof-aandrijving

De Coradia iLint is 's werelds eerste passagierstrein die wordt aangedreven door een waterstof-brandstofcel, die elektrisch vermogen produceert voor tractie. Deze emissievrije trein heeft een laag geluidsniveau, waarbij de uitstoot alleen stoom en gecondenseerd water is.

De iLint is bijzonder door de combinatie van verschillende innovatieve elementen: schone energieconversie, flexibele energieopslag in batterijen en slim beheer van tractiekracht en beschikbare energie. Specifiek ontworpen voor gebruik op niet-geëlektrificeerde lijnen, maakt het een schone, duurzame treinbesturing mogelijk terwijl tegelijkertijd hoge prestaties worden gegarandeerd.