Italië gaat ook proeven doen met waterstoftrein

De iLint van Alstom die hoogstwaarschijnlijk ook naar ItaliŽ gaat (Foto: Pixabay)
De iLint van Alstom die hoogstwaarschijnlijk ook naar ItaliŽ gaat (Foto: Pixabay)

De Italiaanse spoorwegmaatschappij Trenord en het ministerie van Infrastructuur en Transport starten gezamelijk een experiment met waterstoftreinen op de niet-geëlektrificeerde spoorsecties van Lombardije, schrijft de Italiaanse transportsite Ferrovie.

De samenwerking werd dinsdag aangekondigd door Giuseppe Catalano, projectcoördinator van het Italiaanse Ministerie voor Transport tijdens een videovergadering georganiseerd door Confindustria Lombardia,De Algemene Confederatie van de Italiaanse Industrie, en metropoolorganisatie Assolombarda. De plannen voor de proeven met waterstoftreinen zijn een anderhalf jaar geleden al bekendgemaakt.

In Lombardije is er momenteel 399 kilometer aan niet-geëlektrificeerde sporen van de 2.929 in totaal in Italië. De sector ziet Snam ook actief in Italië, dat overeenkomsten gesloten met FS en Alstom dat de Coradia iLint heeft ontwikkeld, de eerste waterstoftrein ter wereld.

iLint

Het lijkt aannemelijk dat Trenord voor de proef gebruik zal maken van de iLint va Alstom. De eerste proeven met waterstoftrein begonnen in september 2018, toen twee twee treinstellen een geregelde passagiersdienst begonnen in de Duitse deelstaat Nedersaksen. Na anderhalf jaar proefdraaien en meer dan 180.000 afgelegde kilometers was de weg vrij voor de levering van veertien treinen vanaf 2022.

Ook andere landen, waaronder Nederland gevan aan interesse te hebben in proeven met de waterstoftrein. In maart van dit jaar voltooide de Coradia iLint succesvolle tests op de 65 kilometer lange spoorlijn tussen Groningen en Leeuwarden in het noorden van Nederland, waarmee de trein zich presenteerde op betrouwbaarheid en met dezelfde prestaties als de dieseltreinen, maar met het voordeel van besparing op geluid en geen uitstoot.

Ook heeft de Oostenrijkse ÖBB in september van dit jaar aangegeven dat ze de Coradia iLint willen testen op regionale spoorlijnen in het zuiden van hun land.