De Alstom iLint waterstoftrein van binnen bekeken

Eind februari vond de overbrenging plaats van van de langverwachte waterstoftrein die proefritten maakt op de Noordelijke Lijnen tussen Leeuwarden en Groningen. Speciaal hiervoor heeft ProRail treinfabrikant Alstom weten te strikken die met de iLint proefritten kon rijden.

Tot op heden is de spoorweginfrastructuur in Nederland ingericht op dieseltreinen en elektrische treinen. En dat brengt dus wat extra benodigde zaken met zich mee bij de tijdelijke inzet van de iLint:
Een tankstation voor waterstof, een instabiel element dat onder hoge druk wordt opgeslagen, is wat ingewikkelder te realiseren dan een tankopslag met diesel. Bij eerdere proeven in het buitenland werd daarom gebruik gemaakt van een mobiel laadstation. Tijdens de proef zal het tankstation langs één van de rangeersporen bij station Leeuwarden geplaatst worden, wat tevens ook de plek is waar de trein overdag te zien is als deze stilstaat of onderhouden wordt.

De proefritten vinden in de nacht, nadat de laatste treinen met de dienstregeling gaan stoppen, plaats op het niet-geëlektrificeerde spoorlijntje tussen Leeuwarden en Groningen.

Onderzoek

Met de proef wordt er door de provincie Groningen, Arriva, ProRail, Alstom en energiebedrijf Engie onderzoek gedaan naar de praktijkervaring, en wordt er onderzocht of waterstoftreinen een geschikte oplossing kan zijn voor nieuw duurzaam spoorwegmaterieel in de provincie Groningen, waarbij er ook gelet wordt of de trein een duurzame oplossing kan zijn voor vervanging van de huidige dieseltreinen in de provincie Overijssel (Oldenzaal - Zutphen, Almelo - Mariënberg - Hardenberg en Enschede - Münster. Uit onderzoek is gebleken dat waterstof goedkoper is dan een elektrificatie van het spoor.

Een ander onderdeel van de proef is de meting van de rijweerstand in combinatie met tegenwind, en het meten hoe lang het tanken duurt. Ook zal er worden gekeken wat er nodig is om waterstoftreinen in de toekomst met passagiers te laten rijden. Als de proef een succes is wil de provincie Groningen vanaf 2023 met waterstoftreinen gaan rijden.

De proef was al aan het eind van 2017 door ProRail aangekondigd voor in het jaar 2018, waarna dit werd uitgesteld naar het eerste kwartaal van 2020. Hoewel er aanvankelijk nog onduidelijkheid was over de toestemming voor de proefritten is de trein nu eindelijk in het land waarna er diverse testritten zijn gemaakt.

  • Binnenkort zullen we in een volgende reportage uitgebreider ingaan op de techniek van de iLint waterstoftrein in het algemeen.

Het artikel gaat verder onder de foto

Foto: Erik Ruisch
Aankomst van de iLint waterstoftrein door Oldenzaal, in de richting van Leeuwarden.
Foto: Erik Ruisch

Fotoreportage open dag

Op zaterdag 7 maart 2020 werd de Alstom Coradia iLint ook voor publiek te gepresenteerd. Omdat er voor de inzet van de trein enkel toestemming is gekregen om nachtelijke ritten te mopgen maken, en zonder passagiers, konden de liefhebbers op deze zaterdag de schoonheid van deze trein aan het perron bewonderen. Speciaal tijdens dit moment hebben we een fotoreportage laten maken over hoe de trein er van binnen uitziet.

Foto: Klaas Halbersma

Foto: Klaas Halbersma

Foto: Klaas Halbersma

Foto: Klaas Halbersma

Foto: Klaas Halbersma

Foto: Klaas Halbersma

Foto: Klaas Halbersma

Foto: Klaas Halbersma

Foto: Klaas Halbersma
Foto's en copyright: Klaas Halbersma

Ook hebben we een video samengesteld waarin de trein tijdens de proefritten op het spoor te zien is.


Video: ProRail

Aar
8 mrt 2020 om 09:30