Oostenrijkse ÖBB test waterstoftrein in de praktijk

De iLint tijdens een proefinzet in Oostenrijk (Foto: Alstom)
De iLint tijdens een proefinzet in Oostenrijk (Foto: Alstom)

Bij de ÖBB in Oostenrijk zal nu als proef een waterstoftrein gaan rijden. De trein is een iLint van Alstom die tot eind november in de reizigersdienst zal worden ingezet. De inzet van de moderne trein zal tot eind november gaan duren.

Tot eind november zal voor ÖBB, de Oostenrijkse Bundesbahnen, voor het eerst een waterstoftrein in het geregelde reizigersvervoer rijden. De Coradia iLint, gebouwd door Alstom in Salzgitter, Duitsland, gebruikt brandstofcellen aan boord om waterstof en zuurstof om te zetten in elektriciteit, waardoor de emissies tot nul worden teruggebracht.

Na een succesvolle testoperatie Noord-Duitsland tussen 2018 en 2020, en een korte periode proefritten in Nederland zal de Coradia iLint-trein zich gedurende drie maanden in Oostenrijk bewijzen op diverse routes.

"De emissievrije aandrijftechnologie van de trein biedt een klimaatvriendelijk alternatief voor conventionele dieseltreinen, vooral op niet-geëlektrificeerde lijnen. Ik ben vooral blij dat ÖBB, een sterke en langdurige partner op de Europese mobiliteitsmarkt, overtuigd is van onze technologie en de voordelen ervan.", vertelt Jörg Nikutta, CEO van Alstom in Duitsland en Oostenrijk verheugd.

Proefperiode

De succesvolle proefperiodes van de iLint waterstoftrein begon in september 2018, toen twee twee treinstellen een geregelde passagiersdienst begonnen in Nedersaksen, Duitsland. Na anderhalf jaar proefdraaien en meer dan 180.000 afgelegde kilometers, was de weg vrij voor de levering van 14 treinen vanaf 2022.

In maart 2020 voltooide de Coradia iLint succesvolle tests op de 65 kilometer lange spoorlijn tussen Groningen en Leeuwarden in het noorden van Nederland, waarmee de trein zich presenteerde op betrouwbaarheid en met dezelfde prestaties als de dieseltreinen, maar met het voordeel van lage lawaai en geen uitstoot.

Nu gaat de Oostenrijkse ÖBB de Coradia iLint testen op regionale spoorlijnen in het zuiden van het land, waar ze dieseltreinen kunnen vervangen. Reizigers kunnen zich verheugen op een geluidsarme trein met een topsnelheid van 140 kilometer per uur, waarbij er geen uitstoot plaats zal vinden.