Let op: Mondkapjes in het OV zijn vanaf nu verplicht. Reis alleen als het echt nodig is!

Italiaanse FNM kiest ook voor Coradia Stream van Alstom

De regionale spoorvervoerder FNM in het Italiaanse Lombardije heeft een raamcontract getekend met Alstom voor de levering van maximaal 61 elektrische treinstellen van het type Coradia Stream. Het contract werd afgelopen vrijdag bekend gemaakt.

De basisorder van € 194 miljoen bevat de levering van 31 treinstellen uit de Coradia Stream-serie en zal door FNM onder de merknaam Donizetti gaan rijden. De opties kunnen binnen acht jaar worden uitgeoefend en omvatten preventief en correctief onderhoud. De leveringen uit de fabriek van Alstom in Savigliano staan ​​gepland voor 2022.

Bouw van de trein

De tractiesystemen worden gemaakt in Sesto San Giovanni en de signaleringsapparatuur in Bologna. Vier tractiemotoren zorgen voor een maximale snelheid van 160 kilometer per uur. De opties kunnen binnen acht jaar worden uitgeoefend en omvatten preventief onderhoud.

De trein is voorzien van een intelligent luchtbehandelingssysteem die zich aanpast aan het aantal reizigers in de trein, en ook is de trein voorzien van slimme energiezuinige led-verlichting welke zich aanpast aan het omgevingslicht buiten de trein. De treinen zullen gaan rijden op het Ferrovienord-netwerk welke een totale lengte heeft van 331 km.

De trein is laagvloers en daarmee toegankelijk zijn voor mindervaliden en mensen met kinderwagens, en zal uit vier delen bestaan. De lengte is 84,3 meter en biedt plaats van 263 zitplaatsen welke voorzien zijn van stopcontacten. De trein is voorzien van twee toiletten.  Ook is de trein voorzien van reisinformatieschermen,WiFi en een bewakingscamera systeem.

Aanbestedingen

FNM heeft in 2017 aanbestedingen uitgeschreven om zijn materieelvloot te vernieuwen. De regio Lombardia, die 57% van de aandelen in FNM bezit, heeft meer dan € 1,6 miljard toegezegd om 176 nieuwe treinstellen te bekostigen vanwege de enorme toename van het het aantal reizigers in de afgelopen jaren.

In september 2018 kreeg Hitachi Rail Italië een raamcontract voor de levering van maximaal 120 dubbeldekstreinen aan FNM welke nu geleverd worden aan Trenitalia onder de merknaam 'Rock'. De oorspronkelijke bestelling is voor 30 vier-delige treinen en 20 vijf-delige treinen. Twee maanden later koos FNM voor Stadler om maximaal 30 drie-delige Flirt hybride-treinen met batterij te laten leveren voor gebruik op zijn niet-geëlektrificeerde routes, met een optie voor 20 of meer stellen.

Coradia Stream

Voor Alstom is deze bestelling van de levering van de Coradia Stream de vierde order. Al eerder gingen Trenitalia met de Pop, de NS met haar ICNG en het Luxemburgse CFL een contract aan met de Franse treinenbouwer voor de levering van dit type trein. De Nederlandse variant zal binnen afzienbare tijd de grens overkomen. In Italië wordt de Pop momenteel al uitgetest.

Foto: Alstom
Foto: Alstom