Eerste hybride Régiolis trein rijdt in commerciële dienst bij SNCF

De eerste hybride regionale Régiolis-trein rijdt in Frankrijk in de commerciële dienst. (Foto: Alstom)
De eerste hybride regionale Régiolis-trein rijdt in Frankrijk in de commerciële dienst. (Foto: Alstom)

De eerste hybride elektrische diesel-batterij trein in Frankrijk is sinds december de commerciële dienst ingegaan bij de SNCF. Het gaat om publieke testritten die plaatsvinden in een deel van Frankrijk.

In 2021 werd een treinstel van de SNCF van het type Régiolis aangepast. Van de vier dieselmotoren werden er twee verwijderd en vervangen door lithium-ion batterijen, waardoor de trein een trimodale trein werd. De batterijen worden opgeladen tijdens het remmen en gebruikt tijdens accelereren, waardoor de uitstoot met 20 procent wordt beperkt.

Proefritten

In 2022 werden acht maanden besloten testritten uitgevoerd en eind 2023 werd het gewijzigde treinstel in Toulouse in gebruik genomen.

Het treinstel met het nummer 83519 rijdt een jaar lang in commerciële dienst in de vier aaneengesloten regio's Occitanie, Nouvelle Aquitaine, Centre Val-de-Loire en Grand Est. Als het experiment slaagt zullen er in deze gebieden later meer treinstellen gaan rijden die hybride zullen zijn.

Ook proef met AGC Regional Train

Er wordt in Frankrijk niet alleen een trimodale trein getest, maar ook een bimodale trein. Dit is een AGC Regional Train die in 2010 gebouwd is, en die al zijn dieselaandrijving verloren heeft aan een accupakket. Deze wijzigingen zijn onderdeel van een proef voor een mid-life vernieuwing. De bedoeling is dat deze tweede gepresenteerde trein eind van dit jaar in dienst komt. Momenteel vinden er dynamische testen plaats op het spoor.