SNCF en Alstom presenteren eerste batterij-aangedreven AGC-treinstel

Het aangepaste AGC-treinstel van de SNCF. (Foto: Alstom)
Het aangepaste AGC-treinstel van de SNCF. (Foto: Alstom)

Recentelijk presenteerden Alstom en de Franse vervoerder SNCF de eerste op batterijen werkende AGC Regional Train (TER) op de Rencontres Nationales du Transport Public in Clermont-Ferrand. Het gaat om een hybride treinstel die voorheen zowel elektrische als dieselaandrijving had, maar nu omgebouwd wordt met een duurzamer accu-pakket in plaats van gebruik van fossiele brandstoffen.

De regio's Auvergne-Rhône-Alpes, Hauts-de-France, Nouvelle-Aquitaine, Occitanie Pyrénées-Méditerranée en Sud Provence-Alpes-Côte d'Azur werken sinds 2021 samen met SNCF en Alstom aan een project voor de ontwikkeling van batterij-aangedreven treinen gebaseerd op het bestaande Autorail à Grande Capacité (AGC)-ontwerp. Het project heeft de doelstelling om de CO2-uitstoot op niet-elektrische lijnen te verminderen.

Ombouw

In totaal zullen er vijf ACG-treinstellen worden omgebouwd. De kosten voor het project bedragen 40,2 miljoen euro, hiervan wordt 5,5 miljoen euro door Alstom bijgedragen en zal de SNCF 6 miljoen euro voor eigen rekening nemen. Elke betrokken regio betaalt één trein en draagt 5,7 miljoen euro bij. De kosten zouden met 1,7 miljoen euro gestegen zijn.

De plannen voor de ombouw werden in 2021 door Bombardier, die inmiddels met Alstom is gefuseerd,  bekend gemaakt. De ombouw is één van de onderdelen van een mid-life upgrade.

Eerste treinstel

De eerste omgebouwde AGC is een type ‘B 82500’ AGC met de nummers 82775+82776. Deze is als dieseltrein in 2010 in dienst genomen. De ombouw vond plaats bij Alstom Crespin waarbij de trein afgelopen zomer zijn eerste testritten op een besloten spoor maakte met gepaste snelheden. Nu deze tests geslaagd zijn zal het treinstel binnenkort het Franse hoofdspoor op gaan voor verdere testen.

Momenteel wordt er nu hard getest in Centre d’essais Ferroviaires in Bar-le-Duc, waarbij de trein wordt getest en gecertificeerd voor snelheden tot 160 kilometer per uur. Tests op het Franse spoorwegnet zijn gepland voor december 2023 en januari 2024. Tijdens de eerste testperiode wordt besloten of de technologie op grotere schaal kan worden uitgerold.In december 2024 zal de trein in de commerciële dienst gaan rijden.