Succesvolle testen voor eerste hybride regionale trein in Frankrijk

Succesvolle testen voor eerste hybride regionale Rťgiolis-trein in Frankrijk. (Foto: Emmanuel Grimault)
Succesvolle testen voor eerste hybride regionale Rťgiolis-trein in Frankrijk. (Foto: Emmanuel Grimault)

De eerste hybride elektrische diesel-batterij trein in Frankrijk heeft vanaf afgelopen april zijn entree gemaakt met diverse testritten op de trajecten van Toulouse-Mazamet en Toulouse-Rodez in het zuiden van Frankrijk. Nu de test voorbij is zullen de treinen ingezet worden in de commerciële dienst.

Deze duurzame trein voor regionale inzet is het eerste hybrideproject voor een Régiolis-trein in Frankrijk. Het werd in 2018 gelanceerd door de SNCF-groep en Alstom, met de samenwerking van de vier Franse regio's Occitanie, Grand Est, Nouvelle-Aquitaine en Centre-Val de Loire die ook subsidie ervoor vertstrekten. De commerciële dienst begint over enkele maanden, zodra het Etablissement Public de Sécurité Ferroviaire (EPSF) de nodige vergunningen voor personenvervoer heeft afgegeven.

Ombouw en testen

De ombouw van de trein werd begin 2021 uitgevoerd op de CAF-locatie in Reichshoffen die voorheen van Alstom was. In de tweede helft van 2021  zijn de eerste tests begonnen. In Reichshoffen vond een statische en dynamische afstemmingsfase op beperkte snelheid plaats om de werking van de trein te controleren en test de hybride tractiemodus. Daarna werden de tests voortgezet op de testbaan in het Tsjechische Velim, met validatie- en certificeringstests tot 160 kilomter per uur.

Uit de tests bleek dat de trein presteerde zoals verwacht. Het recuperatiepercentage van de remenergie, dat wordt gebruikt om de batterijen op te laden, is zeer hoog, namelijk meer dan 90%, waardoor energiebesparingen tot 20% mogelijk zijn, afhankelijk van de route. De emissievrije modus op batterijen is ontworpen om de trein enkele kilometers aan te drijven zonder dat er verbrandingsmotoren nodig zijn, een functie die handig kan zijn voor koolstofarme ritten in de bebouwde kom. Op niet-elektrische lijnen behoudt de hybride regionale trein de actieradius van het oorspronkelijke model tot 1.000 kilometer.

Volgende stappen

Nu de laatste tests op het nationale spoorwegnet in april hebben plaatsgevonden, moet SNCF Voyageurs nu het toelatingsdossier indienen bij de EPSF met het oog op het verkrijgen van de nodige vergunningen voor de commerciële exploitatie ervan. SNCF Voyageurs zal deze periode ook gebruiken om de lancering van het treinstel in de verschillende regio's voor te bereiden, waarbij gedacht wordt aan opleidingsrittem voor personeel, en testritten voordat de commerciele dienst plaatsvindt.

De start van de proefritten in de commerciële dienst is gepland voor eind 2023 op de lijnen Mazamet - Toulouse en Rodez - Toulouse. Daarna zal duidelijk worden of er nog meer treinstellen van dit type worden besteld of omgebouwd tot hybride treinstel.

"In de strijd die we namens de streken voeren om de Regionale treinen koolstofarm te maken, hebben we ervoor gekozen om te investeren in hybride treinen, die een nuttige oplossing zijn om de CO2-uitstoot snel en effectief te verminderen. Naast waterstof en biobrandstoffen zijn hybride treinen een belangrijk onderdeel van de reeks technologieën waarin we investeren als onderdeel van ons programma om af te stappen van diesel", zegt Christophe Fanichet, voorzitter en CEO van SNCF Voyageurs.