Eerste ICE-L treinstellen gezien voor verschillende testen

Een ingekortte ICE-L die onderweg naar de klimaatkamer is. (Foto: Marcos Maté )
Een ingekortte ICE-L die onderweg naar de klimaatkamer is. (Foto: Marcos Maté )

De eerste ICE-L treinstellen voor de Deutsche Bahn zijn inmiddels buiten de poorten van de Spaanse fabriek Talgo gesignaleerd. Het gaat om de eerste treincombinaties die gebruikt zullen worden voor klimaattesten en test- en toelatingsritten.

Op 24 juni werd een kleine combinatie ICE L-rijtuigen van alle vijf de verschillende soorten rijtuigen op het spoor gespot tijdens een lange reis vanuit Spanje via Frankrijk. Op 25 juni werd de Klimaatkamer van Rail Tec Arsenal in Wenen bereikt waar het ingekorte treinstel klimaattesten zal ondergaan. Een tweede trein die wel compleet is met 17 rijtuigen, exclusief de locomotief, zou onderweg zijn naar een testspoorbaan in Duitsland.

Vertraging

Oorspronkelijk zouden de lagevloers treinstellen in 2023 door Talgo worden geleverd, maar ze komen naar verwachting pas eind 2024 in dienst, lijkt het erop. In 2022 werd bekend dat de bouw van de trein vertraagd was door onder meer de corona-pandemie en de nawerkingen daarvan. Ook is tijdens de ontwerpfase het model van de trein en de locomotief aangepast. Uiteindelijk zijn halverwege 2023 de klimaattesten van start gegaan en de test- en toelatingsritten. Uiteindelijk moet de trein ook in Nederland toelatingsritten gaan rijden. Het is echter nog niet duidelijk wanneer dit gaat gebeuren.

ICE L

De ICE L is bekend vanwege de lage vloer waarmee er een gelijkvloers instrap is vanaf het perron. De Deutsche Bahn heeft momenteel 79 ICE L besteld, waarbij er inmiddels gebruik is gemaakt van een aanvullende levering volgens het getekende contract tussen de Deutsche Bahn en Talgo. De ICE L is kenmerkend door de kortere rijtuigen en het nieuwe interieurdesign. Met de meerspannings-locomotief die later geleverd wordt, is ook grensoverschrijdend verkeer mogelijk. Voordat de bijbehorende locomotieven geleverd worden, zal de trein nog voorzien worden van andere locomotieven, waaronder de Siemens Vectron.

De stellen zullen 17 korte rijtuigen bevatten welke gezien de lengte overeenkomt met negen rijtuigen. De treinen hebben een lengte van 235 meter. Aan boord zullen er maar liefst 570 zitplaatsen zijn. De ICE-L zal de getrokken rijtuigen voor de internationale intercity die tussen Amsterdam en Berlijn rijdt uiteindelijk gaan vervangen.