Vertraging bij Talgo voor levering van Deense IC3 en Duitse ICE-L

De Spaanse treinbouwer Talgo heeft een vertraging opgelopen bij de levering van treinen aan de Deense Spoorwegen (DSB) en de Deutsche Bahn (DB). Het gaat om de IC-3 voor Denemarken en de ICE-L voor Duitsland die ook beter bekend staat als de nieuwe trein die de huidige internationale IC Berlijn zal vervangen.

De "Covid-19-situatie" en "nawerkingen van de pandemie" zijn de verklaring van Talgo, meldt de DSB. Beide treinstellen en de eventuele bijbehorende locomotieven waren gepland om in 2023 geleverd te worden, maar dit is nu doorgeschoven naar 2024.

IC-3 voor de Deense Spoorwegen

De IC-3 trein voor DSB in Denemarken zal op de spoorlijn Hamburg-Kopenhagen / Aarhus moeten gaan rijden. De treinstellen zijn acht-delig en de rijsnelheid zal 200 km per uur bedragen. De trein zal wordt aangedreven door een Siemens Vectron locomotief.

De trein zal plaats bieden aan 442 passagiers. Ook is er een plek voor rolstoelen, kinderwagens en (elektrische) fietsen. De trein is verder voorzien van grote reisinformatieschermen, airco en er is een automaat voor hapjes en warme en koude drankjes tussendoor.

"Het is heel jammer dat onze leverancier heeft laten weten dat ze de treinwagons niet zoals gepland en op tijd kunnen leveren. We zijn momenteel bezig met een nauwere dialoog over de contractuele aspecten van de zaak, "zegt Jürgen Müller, directeur van Strategy & Train Equipment bij DSB, in een e-mail aan de Deense techniek-site Ingeniøren.

ICE-L voor de DB

De Duitse ICE-L die voorheen gepresenteerd werd onder de naam ECx is de vervanger van de internationale IC Berlijn die vanuit Amsterdam naar de Duitse hoofdstad rijdt. Dat deze trein vertraagd is werd al in het voorjaar van 2021 bekend, meldde Treinreiziger.nl toen op basis van bronnen.

De website schreef toen dat het toelaten en testen in de praktijk snel al meer dan twee jaar zal duren. In vergelijking met de ICNG van NS die momenteel al een jaar in de testfase zit, heeft de nieuwe IC Berlijn nog niet de fabriek van Talgo verlaten. Na de 'roll-out' in de fabriek zullen er nog meer testen plaats zullen vinden, waaronder ritten op een testbaan, het uittesten van de klimaatbestendigheid in een speciale klimaatkamer, en vervolgens een reeks toelatings- en testritten op de spoorbaan van de toekomstige eigenaar.

Inmiddels zijn er foto's op internet verschenen waarbij de Duitse trein een andere kop en een afwijkend interieur zal krijgen dan waarmee de trein in 2019 als ontwerp gepresenteerd werd.

Treinenweb.nl is momenteel in afwachting van enkele vragen aan de Deutsche Bahn.