Mogelijke vertraging voor nieuwe IC Berlijn trein

De ICE-L voor onder meer de IC Berlijn (voorheen ECx) die hoogstwaarschijnlijk nog een gedaantewisseling krijgt (Foto: DB / Talgo)
De ICE-L voor onder meer de IC Berlijn (voorheen ECx) die hoogstwaarschijnlijk nog een gedaantewisseling krijgt (Foto: DB / Talgo)

De nieuwe IC-Berlijn die vanaf december 2023 met de nieuwe Talgo-trein moet gaan rijden zal  mogelijk later in dienst gaan. Dat meldt Treinreiziger.nl op basis van bronnen.

"Het is nu wachten op de nieuwe treinen uit Spanje. Die moeten per december 2023 ingezet gaan worden. Kenners verwachten echter dat die datum niet gehaald gaat worden. Dat heeft er mede mee te maken dat nieuwe treinen eerst allerlei tests moeten doorlopen, en vervolgens een tijdrovende toelatingsprocedure.", schrijft Treinreiziger.nl op zijn website.

De website schrijft dat het toelaten en testen in de praktijk snel al meer dan twee jaar zal duren. In vergelijking met de ICNG van NS die momenteel al een jaar in de testfase zit, heeft de nieuwe IC Berlijn nog niet de fabriek van Talgo verlaten waarna nog meer testen plaats zullen vinden, waaronder ritten op een testbaan, en het uittesten van de klimaatbestendigheid in een speciale klimaatkamer. Pas daarna kunnen de testen van start gaan en kan er een procedure in gang worden gezet om de trein toe te laten door Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). 

Tegenover de website hebben zowel de Deutsche Bahn, Talgo als NS niet kunnen vertellen of de productie volgens planning loopt. Maar de Deutsche Bahn heeft wel laten weten dat de productie momenteel al begonnen is.

Talgo ECx

In februari 2019 maakte de Deutsche Bahn (DB) bekend dat ze bij de Spaanse treinenbouwer Talgo een order hebben geplaatst voor 23 nieuwe langeafstandstreinen naar de Spaanse fabrikant Talgo. De nieuwe treinen met de werktitel "ECx" moeten een nieuwe verschijning worden op het Duitse en grensoverschrijdende spoor. De stellen zullen 17 korte rijtuigen bevatten welke gezien de lengte overeenkomst met negen rijtuigen. De treinen zijn hebben een lengte van 235 meter meter. Aan boord zullen er maar liefst 570 zitplaatsen zijn.

De treinstellen zullen worden ingezet op Berlijn-Amsterdam, maar ook op de routes Westerland - Keulen, Westerland - Frankfurt - Karlsruhe, Westerland - Berlijn en Oberstdorf - Keulen.

Lees ook: DB presenteert nieuwe trein voor IC Berlijn

Bron: Treinreiziger