De laagvloers ICE L op InnoTrans

Dit najaar heeft de Spaanse treinbouwer Talgo het eerste rijtuig van de nieuwe ICE L voor de Deutsche Bahn gepresenteerd. De L staat voor 'low floor'. In onze InnoTrans-reeks is het zeker de moeite om onze bevindingen eens in beeld te brengen. De officiele presentatie vond ongeveer een week voor de beurs al plaats, maar tijdens de beurs kon al het publiek alvast één rijtuig bewonderen en het comfort ervan uittesten.

De bestelling bestaat uit 23 zestiendelige stammen met de levering van een bijpassende locomotief en stuurrijtuig. Er is een optie voor nog eens 77 treinstammen en locomotieven. De treinen moeten vanaf eind 2024 gaan rijden tussen Berlijn - Amsterdam en Westerland (Sylt) - Oberstdorf. Omdat de levering van de nieuwe 105-serie locomotief vertraagd is zullen er eerst Vectron Dual Mode locomotieven mee gaan rijden.

Bezichtiging

Op het buitenterrein van de Berlin Messe stond het eerste rijtuig ter bezichtiging. We zagen een zo goed al geheel afgewerkt rijtuig in de Duitse rood-witte kleurstelling. Het was duidelijk te zien dat het treinstel gebruik maakt van jacobsdraaistellen waarop een ander rijtuig uiteindelijk op zal rusten. Het bezoek ging om een tweede klas rijtuig van vermoedelijk een prototype. Dit was op te merken aan het rijtuignummer '0' die in werkelijkheid nooit kan bestaan. Het NVR-nummer die de trein op de stelbalk droeg was D-DB 73 80 28-91 000. Aan de zijkant konden we ook in het toelatingsraster zien dat de trein toegelaten zal worden in Oostenrijk en Nederland, en dat laatste is inmiddels geen geheim meer.

Uiteindelijk zal het geheel bestaan uit 16 rijtuigen die elk ongeveer 14 meter lang zijn, wat aanzienlijk korter is dan een menig rijtuig van gemiddeld 25 meter lengte. De korte lengte is één van de kenmerken van het Talgo design. Ook de IC-3 voor Denemarken zullen we over een paar jaar zo gaan terugzien.

Het eerste zichtbare rijtuig van de ICE L. (Rechten: Treinenweb)
Het eerste zichtbare rijtuig van de ICE L. (Rechten: Treinenweb)

Bezichtiging

We konden aan de lange rij met bezoekers zien dat er veel animo was, maar omdat iedereen makkelijk kon doorlopen was de wachttijd veel minder langer dan in menig attractiepark. Na een minuut of drie wachten konden we het rijtuig bezichtigen.

De trein ziet er aan de buitenkant hetzelfde uit als de voorgaande generaties ICE. (Rechten: Treinenweb)
De trein ziet er aan de buitenkant hetzelfde uit als de voorgaande generaties ICE. (Rechten: Treinenweb)
Het NVR-nummer met de toelatingstabel op de zijkant van het rijtuig.  (Rechten: Treinenweb)
Het NVR-nummer met de toelatingstabel op de zijkant van het rijtuig. (Rechten: Treinenweb)

Het rijtuig is voorzien van veel houten kopwanden wat kenmerkend is voor de huidige ICE-treinstellen van de DB, en van binnen deed het denken aan de ICE-4. Wel is deze trein voorzien van een compleet nieuwe stoelsoort, voorzien van pool-loze stoffen die bestaan uit 85 procent wol wat een hogere kwaliteit aan de zitplaatsen moet geven. Ook het gebruik van duurzame verlichting aan boord die zich aanpast aan de momenten van de dag, is een onderdeel van het nieuwe interieur.  Aan het plafond troffen we zoals gebruikelijk de informatieschermen aan die in dit rijtuig een presentatie lieten zien.

De zitplaatsen in de tweede klas zijn voorzien van een uitklaptafel in de stoel ervoor, en voor het gemak is er ook een klein plankje uit te klappen die voorzien is van een ribbels om een telefoon of tablet op te plaatsen. Op deze manier is Netflix kijken in de trein stukken makkelijker. Het is alleen te hopen dat de telecomproviders de dekking in Duitsland zullen verbeteren, want tijdens onze rit met de huidige IC Berlijn was het bereik buiten de steden echt minimaal. De ramen zijn in de ICE L gelukkig wel voorzien van technologie die signalen voor mobiele telefoon makkelijker doorlaat, dus hiermee zal het bereik mogelijk wat beter zijn. Anders is er natuurlijk ook de wifi waarop je in kan loggen. Koffers en tassen kunnen ook in de kofferrekken geplaatst worden die zich in elk rijtuig bevinden.

Ook over de toegankelijkheid is weinig op te merken. De trein is nu laagvloers wat ideaal is voor mensen in een rolstoel, maar ook aan slechtzienden is gedacht. Met voelbare pictogrammen en braille kan deze doelgroep ook hun weg vinden in de trein. Ook de stoelnummers zijn goed te voelen, evenals de coupéinformatie op de balkons.

De bestemming is nu op de deur aangebracht. Het startpunt Madrid is een knipoog van Talgo die daar gevestigd zit. (Rechten: Treinenweb)
De bestemming is nu op de deur aangebracht. Het startpunt Madrid is een knipoog van Talgo die daar gevestigd zit. (Rechten: Treinenweb)
Op het balkon is te zien in welke richting de speciale rijtuigen en coupes zijn. (Rechten: Treinenweb)
Op het balkon is te zien in welke richting de speciale rijtuigen en coupes zijn. (Rechten: Treinenweb)
Het tweede klas rijtuig die te bezichtigen was. Er was onder de beursbezoekers een flinke animo. (Rechten: Treinenweb)
Het tweede klas rijtuig die te bezichtigen was. Er was onder de beursbezoekers een flinke animo. (Rechten: Treinenweb)
De zitplaatsen in de tweede klas. Comfortabele stoelen met een nieuwe bekleding. (Rechten: Treinenweb)
De zitplaatsen in de tweede klas. Comfortabele stoelen met een nieuwe bekleding. (Rechten: Treinenweb)
De stoelen zijn voorzien van een uitklapbaar plankje bedoeld voor mobiele telefoons of tablets. (Rechten: Treinenweb)
De stoelen zijn voorzien van een uitklapbaar plankje bedoeld voor mobiele telefoons of tablets. (Rechten: Treinenweb)
Bovenaan de coupe is een scherm te vinden die de reisinformatie zal tonen. (Rechten: Treinenweb)
Bovenaan de coupe is een scherm te vinden die de reisinformatie zal tonen. (Rechten: Treinenweb)

We hebben een deel van de indruk gekregen waar de Deutsche Bahn ons vanaf eind 2024 ons mee naar Berlijn zal brengen. We kijken graag uit naar het bezoek aan InnoTrans die we met deze trein zullen afleggen. Dat zal dan het tweede volgende bezoek in 2026 gaan worden waneer deze trein ingezet zal worden. Over twee jaar zullen we vast wel meer van Talgo gaan zien op de beurs.