Deutsche Bahn presenteert de nieuwe ICE L

De Deutsche Bahn heeft woensdag het ontwerp van hun nieuwe ICE L trein gepresenteerd. Deze nieuwe generatie trein waarbij de 'L' voor 'Laagvloers' staat zal vanaf oktober 2024 ingezet gaan worden op de trajecten waar nu de IC Berlijn van Amsterdam - Berlijn rijdt, en waar de ICE-1 wordt gezet. Ook op de toeristische route Sylt en Oberstdorf zal deze nieuwe trein gaan rijden.

Bestelling

De ICE L is in vergelijking met de voorgaande ICE-stellen nu door het Spaanse Talgo gemaakt, in plaats van dat Siemens de eer had om de andere ICE-stellen te bouwen. In februari 2019 maakte de Deutsche Bahn (DB) bekend dat ze bij de Spaanse treinenbouwer Talgo een bestelling hadden geplaatst voor 23 nieuwe langeafstandstreinen, met een optie om nog eens maximaal 77 stuks te bestellen.

De stellen zullen 17 korte rijtuigen bevatten welke gezien de lengte overeenkomen met negen rijtuigen. Aanvankelijk was het de bedoeling dat de treinstellen vanaf december 2023 in dienst zouden gaan, maar dat is nu verschoven naar oktober 2024. Ook is in het afgelopen jaar de uitstraling van het front van de trein aangepast. Waar het eerst een metro-achtig plat karakter kreeg, is deze nu strakker met rondingen en daarbij gestroomlijnder. De maximale snelheid van de ICE L is 230 kilometer per uur, waarmee deze sneller zal zijn dan de huidige IC Berlijn die maximaal 200 kilometer per uur haalt.

Samenstelling

De trein die laagvloers is, is voorzien van 17 korte rijtuigen die een lengte vormen van 9 normale rijtuigen. Dat is ongeveer dezelfde lengte als de IC Berlijn momenteel rijdt. De trein wordt getrokken door een nieuw ontwikkelde multispannings-locomotief die eveneens van Talgo is. Aan het andere eind van de trein bevindt zich een stuurstandrijtuig. Met het gebruik van de meerspanningslocomotief kan de ICE L ook in het grensoverschrijdend verkeer worden ingezet. De ICE L kan niet alleen binnen Duitsland reizen, maar kan dus ook ingezet worden als de IC Berlijn tussen Amsterdam en Berlijn.

Alle treinen zijn flexibel inzetbaar. Naast de Talgo-locomotief kunnen de passagiersrijtuigen ook worden gekoppeld aan andere typen locomotieven, zoals bijvoorbeeld een Siemens Vectron. Voor niet-geëlektrificeerde trajecten is het gebruik van zogenaamde hybride-locomotieven, geen enkel probleem. In combinatie met  een Talgo-locomotief zal de totale lengte 256 meter omvatten en heeft de gehele trein zonder reizigers een gewicht van 406 ton. 

De rijtuigen zijn opvallend vanwege hun korte lengte. (Rechten: Deutsche Bahn AG / Volker Emersleben)
De rijtuigen zijn opvallend vanwege hun korte lengte. (Rechten: Deutsche Bahn AG / Volker Emersleben)

Indeling

De trein biedt ruimte voor 562 reizigers, waarvan 85 in de eerste klas en 477 in de tweede klas. Elke zitplaats is voorzien van een stopcontact. Verder is de trein voorzien van drie plekken voor rolstoelgebruikers, waaronder met elektrisch in hoogte verstelbare tafels. Andere ICE-comfortfuncties zijn onder meer een geleidingssysteem met tactiele pictogrammen en braille voor slechtzienden en een betere oriëntatie in de trein.

In deze trein bevindt zich net als in de voorgaande trein een restauratiewagen met zit- en staanplaatsen. Ook beschikt de ICE L over een ruim peuter- en gezinsgedeelte met kinder-decoraties op de wanden en vier kinderwagenruimtes. Elk rijtuig is voorzien van bagagerekken en acht fietsstallingsplaatsen per trein.

Interieur

De ICE L zal als nieuwe generatie ICE-trein voorzien zijn van modernere stoelen. Vooraf zijn er drie stoelen van verschillende fabrikanten intensief getest met 800 testpersonen. De stoel die de beste beoordeling kreeg, werd vervolgens fundamenteel verder ontwikkeld op het gebied van ergonomie, comfort en design.

Met de nieuwe materialen en kleuren, zoals de stoelhoezen van pool-loze stoffen voorzien van 85 procent wol, biedt de DB een hoge kwaliteit voor de stoelen, zowel in de eerste als de tweede klas. Ook het gebruik van duurzame verlicht aan boord die zich aanpast aan de momenten van de dag, is een onderdeel van het nieuwe interieur.

Reisinformatieschermen in de instap- en zitgedeeltes voorzien reizigersinformatie van realtime gegevens. Ook zijn de ramen ontworpen dat ze gsm-signalen doorlaten zodat telefoneren en mobiel internetten nog betere kwaliteit wordt.

Fotogalerij

Het stuurstandrijtuig van de ICE L. (Foto: Deutsche Bahn)
De tweede klasse coupé. (Foto: Deutsche Bahn AG / Oliver Lang)
De coupés zijn voorzien van luxe stoelen en een groot informatiescherm. (Foto: Deutsche Bahn AG / Oliver Lang)
Er lijkt genoeg beenruimte te zijn voor reizigers. (Foto: Deutsche Bahn AG / Oliver Lang)
Ook het opladen van een telefoon, tablet of laptop is geen enkel probleem. (Foto: Deutsche Bahn AG / Oliver Lang)
De tafeltjes bieden voldoende ruimte om op te werken. (Foto: Deutsche Bahn AG / Oliver Lang)
Ook is er voor de entertainment-liefhebber een uitklapbare houder voor een telefoon of tablet. (Foto: Deutsche Bahn AG / Oliver Lang)
De ICE L is voorzien van voldoende bagageruimte. (Foto: Deutsche Bahn AG / Oliver Lang)
Ook is er net als in de voorgaande treinen een reservering mogelijk, met de bestemming op de stoelen vermeld. (Foto: Deutsche Bahn AG / Oliver Lang)