Deense spoorwegen begonnen met passagiersritten Talgo-trein

De nieuwe Talgo 230 trein van de Deense Spoorwegen (DSB) in officieel in dienst. (Foto: Talgo)
De nieuwe Talgo 230 trein van de Deense Spoorwegen (DSB) in officieel in dienst. (Foto: Talgo)

De nieuwe EC van de Deense Spoorwegen (DSB) en de Duitse ICE L van de Deutsche Bahn (DB) hebben hun eerste ritten met passagiers gereden. Waar de nieuwe laagvloerstrein van de treinbouwer Talgo bij de Denen officieel in gebruik is genomen, vinden er met de ICE L in Duitsland momenteel nog proefritten met reizigers plaats.

In het weekend heeft de Deense spoorwegmaatschappij DSB voor het eerst passagiers vervoerd met haar nieuwe internationale trein tussen Kopenhagen en Hamburg. Daarmee is DSB de eerste operator die de nieuwe 'Talgo 230' trein inzet. Hoewel Deutsche Bahn (DB) al eerder goedkeuring kreeg om met de vergelijkbare ICE L te rijden, start de Duitse vervoerder pas eind december met commerciële diensten. De Spaanse fabrikant Talgo heeft inmiddels acht lagevloerstreinen aan DSB geleverd; de resterende acht volgen in 2026 en 2027.

Aankoop

De Deense spoorwegmaatschappij DSB bestelde in totaal 16 Talgo 230-treinen, waarvan een deel al is geleverd en de rest nog in productie is. Het begon in februari 2020 met een raamcontract van 500 miljoen euro, inclusief een eerste vaste order van 134 miljoen euro voor acht treinen. Door de groeiende vraag naar internationale treinreizen volgde in april 2021 een uitbreiding met extra rijtuigen, waardoor de capaciteit van de oorspronkelijke treinen met 10% toenam tot 492 zitplaatsen per trein. In april 2023 bestelde DSB nog eens acht extra treinen voor 184 miljoen euro, waarmee de vloot werd verdubbeld.

Mijlpaal

Volgens DSB-directeur Jens Vishom markeert de ingebruikname een belangrijke mijlpaal in de groei van het internationale treinverkeer. "Het aantal reizigers naar het buitenland is tussen 2023 en 2024 met 22 procent gestegen, en die trend zet zich voort," aldus Vishom. De nieuwe treinen, vrijwel identiek aan de Duitse ICE L, onderscheiden zich door hun lage vloer, die het instappen en bewegen aan boord vergemakkelijkt. Ze bieden bovendien meer comfort dan eerdere ICE-generaties en worden, anders dan de meeste hogesnelheidstreinen, voortgetrokken of geduwd door een locomotief.

Momenteel wordt er door de treinbouwer gewerkt aan de toelating van dit materieeltype voor Nederland, Oostenrijk en Zwitserland. Zodra de toelating voor Nederland voltooid is, zal deze trein ingezet worden als ICE tussen Amsterdam en Berlijn, waar nu tijdelijk de ICE3neo wordt ingezet als vervanging van de getrokken rijtuigen. Ook FlixTrain heeft dit type trein aangeschaft.

Indeling

De trein biedt plaats aan in totaal 492 passagiers en bestaat uit verschillende typen rijtuigen die elk een specifieke functie hebben. Er is een flexruimte-rijtuig met 36 zitplaatsen, waar ook ruimte is voor kinderwagens en fietsen, inclusief de mogelijkheid om e-bikes op te laden. Het toegankelijkheidsrijtuig is ingericht voor reizigers met beperkte mobiliteit en beschikt over drie rolstoelplaatsen, een toegankelijk toilet, tien reguliere stoelen en een verkoopautomaat voor snacks. Daarnaast zijn er meerdere tweede klasse rijtuigen, waarvan sommige 32 en andere 40 zitplaatsen hebben. Tot slot zijn er twee eerste klasse rijtuigen met een 2+1-opstelling, die respectievelijk 22 en 28 zitplaatsen bieden voor extra comfort.