Op voertuigenjacht tijdens Railsafari (deel 1)

Spoorwegliefhebbers vinden het altijd leuk om op spoorwegmaterieel te jagen om hiervan beelden te schieten met de camera. En dan gaat het niet om één soort trein of tram, maar om diverse soorten. Met dit in gedachten heeft de Stichting Roestrijden in samenwerking met diverse andere partijen de RailSafari gestart. Wij boekten ook een plaatsje en beleefden alles mee.

Het is de tweede editie van RailSafari. De eerste editie vond vorig jaar plaats in juli vorig jaar. Toen werd er door de Plan-U, ook bekend als de Diesel-Drie, of de 151 zoals de trein ook heet, een bezoek gebracht aan de sporen van de SGB in Goes. Maar ook de sporen van de Miljoenenlijn waar normaal de Limburgse ZLSM rijdt, en zelfs het Noord-Hollandse Medemblik waar historische railvoertuigen te vinden zijn, werden door de dieseltrein getrotseerd. Vanzelfsprekend konden de deelnemers een hoop foto's schieten op unieke locaties. En omdat het om een twee-daags evenement ging was er de mogelijkheid om te overnachten in een hotel of met een tentje op een camping, maar ook was het mogelijk om je in te schrijven door een dagtocht, hoewel de meeste die-hards voor een overnachting kozen.

Het vervolg: RailSafari II

De eerste editie van RailSafari kende nog lang niet genoeg aan bijzondere locaties in Nederland, en vanwege het succes kwam er op 9 en 10 april een vervolg op de RailSafari. Een evenement met ongeveer 60 deelnemers, ongeveer evenveel zoveel camera's, een goed gevuld programma, en  inclusief een overnachting in een goed Zeeuws hotel. De meesten kozen voor een tweedaagse safari mét overnachting, maar een handjevol deelnemers kozen voor een enkele dagtocht zonder een hotelovernachting.

Ook deze keer liet de Plan-U van de Stichting CREW 151 weer zich horen met zijn brullende dieselmotoren. De trein vormde voor een groot deel de leidraad tussen het bezoek van de vele spoorwegorganisaties die bezocht werden. Niet alleen treinorganisaties werden er bezocht, maar ook trams werden in deze editie massaal bezocht en werd er met historische bussen gereden. We nemen je in deze reportage mee van Amersfoort tot Amersfoort via vele spoororganisaties die ons gastvrij ontvingen.

De Plan U 151 staat klaar in Amersfoort Centraal.
De Plan U 151 staat klaar in Amersfoort Centraal.
Het eerste deel van de reis ging naar Enkhuizen.
Het eerste deel van de reis ging naar Enkhuizen.

De rit naar de Stoomtram Hoorn-Medemblik

De rit begon zaterdag in de vroege morgen even na 8 uur in Amersfoort. De 151 stond hier klaar om de deelnemers te ontvangen. De motoren gingen om 8:15 draaien en de trein bracht ons naar de eerste bestemming van het programma: De SHM, de stoomtram Hoorn-Medemblik. Terwijl sommige deelnemers nog even goed wakker moesten worden en dus een kopje thee of koffie namen om de dag te beginnen maakte de trein een stop in Amsterdam Centraal. Hier stapten er nog een aantal deelnemers op en maakte de historische trein koers naar Enkhuizen, een bestemming waar de trein vroeger ook naar toe reed toen deze spoorlijn nog niet geëlektrificeerd was.

Tijdens de reis was een heerlijke catering met onder meer warme dranken.
Tijdens de reis was een heerlijke catering met onder meer warme dranken.
Jong en oud stonden in Enkhuizen klaar om de Diesel Drie te fotograferen.
Jong en oud stonden in Enkhuizen klaar om de Diesel Drie te fotograferen.

De trein maakte op station Hoorn een korte stop om een andere groep excursiereizigers voor de bootreis van Enkhuizen naar Medemblik in te laten stappen. Deze reis zat niet in ons safari-pakket, maar in die van het museum in Hoorn zelf, maar natuurlijk gaan we dit nog een keer afzonderlijk beleven. Onderweg naar Enkhuizen maakte de trein nog even een stop op Hoogkarspel om een tegentrein te laten passeren waarna de laatste kilometers in de richting van het eindstation Enkhuizen werden ingezet. Hier nemen we afscheid van een aantal bootexcursieleden die zich bij de SHM hadden aangemeld. Na een lange fotostop met onze safarigroep konden we weer terugkeren naar Hoorn.

Tijdens de reis van Hoorn naar Enkhuizen passeer je veel water en veel groene weilanden.
Tijdens de reis van Hoorn naar Enkhuizen passeer je veel water en veel groene weilanden.

In Hoorn aangekomen om 10:51 werd de trein enkele malen heen en weer gerangeerd zodat we het terrein van de SHM op konden gaan met de dieseltrein. Opvallend was dat we een vierdelig sein passeerden, waarbij er in tegenstelling tot de normale seinen een vierde en witte lamp was toegevoegd. Deze brandt voor 'vrijgave rangeergebied' en voor zover ik weet zijn er twee van deze seinen in Nederland. Erg bijzonder om te zien en om zo een rangeeractie mee te maken. Om 10:58 stopte de trein bij het museum zodat we allemaal voor ongeveer een ruim half uur op ontdekking konden gaan door het museum. Zo waren er er een hoop stroomtrams te zien, zoals de Ooievaar, maar ook het pronkstuk De Arend van het Spoorwegmuseum stond hier in de loods voor een verplicht nagelgat-onderzoek. Voor zover ik gezien heb zat de trein aardig weer in elkaar en lijkt het erop dat deze op korte termijn weer terug kan naar de Maliebaan in Utrecht zodat deze weer volop kan stomen.

Het witte rangeersein die onze trein toeliet tot de sporen van de SHM in Hoorn.
Het witte rangeersein die onze trein toeliet tot de sporen van de SHM in Hoorn.
De 151 is aangekomen op het perron van de SHM.
De 151 is aangekomen op het perron van de SHM.
De SHM beschikt over houten tramrijtuigen, bijbehorende locomotiefjes, maar ook over Sikjes.
De SHM beschikt over houten tramrijtuigen, bijbehorende locomotiefjes, maar ook over Sikjes.
De Arend van het Spoorwegmuseum (rechts) wordt hier onderhouden voor een nagelgat-onderzoek.
De Arend van het Spoorwegmuseum (rechts) wordt hier onderhouden voor een nagelgat-onderzoek.

De rit naar Spaarnwoude

Omstreeks 11:40 moesten we weer in de trein stappen. Het regende inmiddels al wel hoewel dat de pret niet mocht deren. Omdat we strikt het programma moesten volgen moesten we weer vertrekken via dezelfde rangeerroute terug.

De volgende halte was station Haarlem-Spaarnwoude die we via Obdam en Heerhugowaard bereikten. Op de eindbestemming voor dit moment werden we met twee prachtige en nostalgische Den Ouden bussen vervoerd naar het NZH Museum. Een ritje van ongeveer vijf minuten. Dit museum heeft een uitgebreide collectie aan diverse nostalgische bussen, maar ook vinden er diverse restauratieprojecten plaats en is er een werkplaats te vinden. Een van de mooiere projecten was de bouw van de Nieuwe Blauwe Tram. Dit is een replica van tweelingtramstel A619/A620, het laatst gebouwde tramstel van de Noord-Zuid-Hollandsche Tramwegmaatschappij (NZH) uit 1932. In enkele jaren tijd is het chassis al gebouwd, met het verschil dat dit van steviger metaal is conform de eisen van deze tijd, maar voor de tractieaandrijving en het interieur is nog een hoop werk te verzetten. Een prachtig meer-jaren-project die zeker gevolgd mag worden.

De Nieuwe Blauwe Tram, een moderne replica van een vroegere Blauwe Tram
De Nieuwe Blauwe Tram, een moderne replica van een vroegere Blauwe Tram

Na ongeveer een vijf kwartier rondgekeken te hebben in het museum vertrokken we weer met beide bussen naar station Haarlem Spaarnwoude waar de 151 ons na een kleine tien minuten wachten kon ophalen. In de tussentijd kwam Train Charter Service (het voormalige Railpromo) nog even voorbij gereden met de Dinner Train waarna onze 151 ook snel volgde. Het was tijd om naar de volgende halte te gaan: Den Haag HS, waar de HOVM ons meenam op een nieuw avontuur door de Hofstad.

Meer over de Nieuwe Blauwe Tram kan je vinden op hun website.

Het vervoer tussen station Haarlem-Spaarnwoude en het NZH Museum ging met deze nostalgische bussen van Den Oudsten.
Het vervoer tussen station Haarlem-Spaarnwoude en het NZH Museum ging met deze nostalgische bussen van Den Oudsten.
Een van de vele bussen uit de collectie van het NZH Museum.
Een van de vele bussen uit de collectie van het NZH Museum.
Het NZH Museum bevat een hoop bussen, waarvan dit een van de oudsten is.
Het NZH Museum bevat een hoop bussen, waarvan dit een van de oudsten is.

Het volgende deel...

Hiermee sluiten we de eerste van deze driedelige verslaggeving af. In de volgende twee delen beschrijven we het bezoek aan het Haags Openbaar Vervoers Museum, de Stoom Stichting Nederland, het bezoek aan de RoMeO in Rotterdam, het tramritje met de GVB door Amsterdam, het geheim van de catering in treinstel 151 en uiteraard onze hotelovernachting in Zeeland. Dus blijf ons volgen...