Treinen en trams spotten op Railsafari (deel 2)

In het tweede deel van de reportage over de RailSafari nemen we je mee naar de HOVM in Den Haag, de Stoomstichting Nederland in Rotterdam Noord, de RTL in het Zeeuwse Ouddorp en niet geheel onbelangrijk tijdens een lange excursie: het Fletcher hotel.

Het bezoek aan HOVM te Den Haag

In de vorige reportage waren we geëindigd in Den Haag HS nadat we daarvoor te gast waren bij het NZH Museum in Haarlem-Spaarnwoude.

Na aankomst op dit historische Haagse station konden we ons naar de uitgang van het station begeven. Ons werd verteld dat we onze toegangsbewijs met de QR-code gereed moesten houden om door de OV-poortjes te komen, maar al snel leerde ons dat spoor 1 op dit station al uitkomt vóór de poortjes. Dat toegangsbewijs konden we dus weer vrolijk in onze zak steken. Na een kleine vijftal minuten gewacht te hebben onder de overkapping van de tramhalte voor het station kwamen er achtereenvolgens drie nostalgische trammetjes aangereden van het type PCC uit de serie 1100 met als bouwjaren 1952 en 1957.

De nostalgische trams brachten ons hele gezelschap via een snelle route naar het Haags Openbaar Vervoer Museum, ook wel het HOVM genoemd. Na een kleine 'sightseeing' door Den Haag maakten we weer een bijzonder moment mee: Het kopmaken van de tram om via een handwissel het terrein van het museum op te rijden. Een tram bestaat maar uit één cabine, en daarom zijn er in het algemeen keerlussen aangebracht op de eindhaltes. In dit geval liet onze trambestuurder zien dat er achterin de tram, onder een klapbankje, een verborgen ruimte was waar een kleine stuurtafel te vinden was. Met een aangebrachte kruk, het raampje open voor het beste uitzicht, kon de bestuurder de tram met gematigde snelheid de andere kant op rijden om vervolgens via de wissel het museumterrein op te rijden. Dit was de eindbestemming van onze rit.

PCC tram 1022 was een van de drie trams die ons naar het HOVM museum bracht.
PCC tram 1022 was een van de drie trams die ons naar het HOVM museum bracht.
De trams zaten vol met het safari-gezelschap.
De trams zaten vol met het safari-gezelschap.
Een bijzonder momentje: Het kopmaken via een hulpstuurstand om het museumterrein op te komen.
Een bijzonder momentje: Het kopmaken via een hulpstuurstand om het museumterrein op te komen.

In het museum aangekomen hadden we een ruim half uur de tijd om even te genieten van de gehele collectie van het museum. Ook werd er door een aantal vrijwilligers van de stichting een kleine uitleg gegeven over de werking van de vroegere trams. Deze waren voorzien van een trekkoord die door de hele coupé bevestigd was. Er werd verteld dat deze enkel door de conducteur van dienst bediend mocht worden. Het trekken aan het koord laat dan een belletje rinkelen de bedoeld is voor de bestuurder, en elke vervoersbedrijf had zijn eigen 'codes'. Bij de HTM is het, ook nu dit systeem al jaren niet meer gebruikt wordt, nog steeds een groot geheim voor het publiek welke codes er afgesproken zijn.

Naast de werkplaats en expositieloods waren nog een aantal ruimtes waar je wat modeltreinen en andere interessante objecten kon zien, evenals een klein winkeltje. Nadat we uitgekeken waren, of misschien ook niet, werd het tijd om weer in te stappen om vervolgens met dezelfde historische trams waarmee we heen kwamen, een leuk rondtochtje door Den Haag te maken. Zo werd de rit geleid langs oude buurten, het Centrum, en langs het Binnenhof. Helaas maakten we wel kennis met het drukke verkeer in Den Haag waardoor we soms voor langere tijd stl moesten staan, maar stukje bij beetje kwamen we weer aan op de Den Haag HS.

De PCC-tram 1304 was ook te bezichtigen in het museum.
De PCC-tram 1304 was ook te bezichtigen in het museum.
De H5 tram is een tram uit 1926 en gebouwd door Werkspoor.
De H5 tram is een tram uit 1926 en gebouwd door Werkspoor.

Nadat we de tram weer konden verlieten konden we weer zonder de QR-codes te gebruiken doorlopen naar spoor 1 waar onze 151 weer op ons wachtte. Door de stadsdrukte hadden we een kleine vertraging opgelopen, maar we konden uiteindelijk doorrijden naar de volgende bestemming, de eindbestemming van deze dag: Rotterdam Noord, het 'stoomdepot' van de SSN zoals de reisinformatieborden op het perron al aangaven.

Op bezoek bij de SSN

Om 16:56 vertrok onze trein naar het stoomdepot van de SSN. Het was een rit van ongeveer een halfuurtje, maar alsnog een vermakelijke rit. Een van de mooie hoogtepunten was de spoorboog in de richting van Gouda die vanaf de richting Schiedam weinig wordt bereden, ook voor de 151 moest dit vast ook wel lang geleden zijn, of misschien zelfs de allereerste keer. Langzamerhand kwam de eindbestemming voor ons én de trein in zicht. Uiteindelijk was het zover en konden we het terrein van de SSN oprijden waarna we met een keertje kopmaken konden aanmeren bij het perron van de SSN. Hier was het dan voor deze dag over en uit  voor de rit met de 151 en stond ons later in de middag alternatief vervoer te wachten naar ons hotel in Oudorp in Zeeland.

De aankomst bij het Stoomdepot van de SSN.
De aankomst bij het Stoomdepot van de SSN.
Een van die twee waterwagens die de SSN gebruikt om de stoomlocomotieven te kunnen vullen. De kleuren komen vast wel bekend voor, want deze trein reed vroeger bij de NS als Overnight Express.
Een van die twee waterwagens die de SSN gebruikt om de stoomlocomotieven te kunnen vullen. De kleuren komen vast wel bekend voor, want deze trein reed vroeger bij de NS als Overnight Express.

Maar voordat het zo ver was konden we nog even genieten om tussen de stoomtreinen van de SSN rond te lopen. De werkplaats zag er schoon uit, maar het was bij het lopen tussen de rijtuigen toch altijd opgelet dat je niet je kleding vuil maakt. De jeansbroek van ondergetekende heeft ook enkele sporen als souvenir meegenomen, maar de wasmachine op zijn zolder heeft die inmiddels voor een groot deel kunnen reinigen, met een paar kleine zwarte stipjes die hij maar voor lief neemt. De broek is er gelukkig niet minder om.

Maar om terug te komen op de werkplaats, ook konden we hier de werkzaamheden zien aan de oude Hofpleintram die drie jaar geleden na 75 jaar weer terug was gekomen in Nederland. Het gaat om een rijtuig die vroeger door de Duitsers is afgenomen en vroeger over de Hofpleinlijn van Rotterdam reed. De bedoeling is om dit historische pronkstuk na een ingrijpende restauratie weer ergens op het voormalige Hofpleinlijntje in Noord te zetten en er een horecafunctie aan te geven. Rijden zal deze dan niet meer, maar een statische bestemming is ook altijd een mooie bestemming.

De oude Hofpleintram die momenteel volledig opgeknapt wordt.
De oude Hofpleintram die momenteel volledig opgeknapt wordt.

Na een half uurtje rond te hebben gekeken in de loods moesten we ons verzamelen bij de bussen. Twee antieke Den Oudsten bussen brachten ons in een tocht van ongeveer een klein uurtje naar het Zeeuwse Ouddorp waar we konden inchecken in het Fletcher-hotel. De redacteur van dienst kreeg kamernummer 1 toegewezen en mocht samen met groepsgenoot Ben op de kamer slapen, wie later werd omgeruild door Jaap. Nadat de keycards waren opgehaald konden we onze tassen en koffers naar boven brengen, om  vervolgens beneden in het restaurant aanschuiven aan het buffet. Dit bestond uit lekkere Italaanse gerechten waaronder pasta's maar ook friet met een lekker stuk vlees was ook mogelijk. De keuze was reuze en bijzonder smakelijk. Een biertje of wijntje erbij maakte het geheel compleet.

Het Fletcher hotel in Ouddorp waar we overnacht hebben.
Het Fletcher hotel in Ouddorp waar we overnacht hebben.
Inclusief in de kosten van de RailSafari zat ook het buffet er bij in. Zoiets mag natuurlijk zeker niet ontbreken na een lange reisdag.
Inclusief in de kosten van de RailSafari zat ook het buffet er bij in. Zoiets mag natuurlijk zeker niet ontbreken na een lange reisdag.

RTM avonturen in de avonduren

Nadat we om een uur of 21:45 klaar waren met het buffet konden we weer instappen voor een nieuw avontuur in het avonduur: Een stoomtramritje met de RTM bij Ouddorp, en het bijzonderste was dat deze in het donker plaatsvond. Een zeer bijzonder ritje in oude houten tramrijtuigen van +/- 80 jaar oud over een afstand van 6,5 kilometer.

De rit begon op het museumterrein waarna er via de keerlus gereden werden in de richting van de Brouwersdam. De rit ging tot het eindpunt West Repart, aan de zuidkant van de Brouwersdam.  De rit duurde ongeveer een half uurtje, en op de eindbestemming werden de stoomtrams via een omloopspoor naar de andere kant gebracht om ze opnieuw te koppelen met de rijtuigen. Een opvallend detail was dat de rijtuigen in de tussentijd gewoon nog van verlichting werden voorzien. Zo blijkt dat het comfort dus niet meer geheel vergelijkbaar is met de vroegere jaren. Enkele liefhebbers vergaapten zich aan een foto, maar omdat het inmiddels al behoorlijk donker was werd dit nog al bemoeilijkt. Enkele deelnemers waren hier op voorbereid en hadden een statief. De ondergetekende hier had hier geen rekening mee gehouden en moest een nachtelijke foto voorbij laten gaan. 

Een van de klassieke tramrijtuigen in het RTM museum in Ouddorp.
Een van de klassieke tramrijtuigen in het RTM museum in Ouddorp.
Tijdens het rangeren op eindpunt West Repart in de late avonduren.
Tijdens het rangeren op eindpunt West Repart in de late avonduren.

Rond 's avonds elf uur zat de rit erop en gingen we met de bussen weer terug naar het hotel. Uw redacteur heeft vervolgens nog even in het restaurant met de andere groepsgenoten nog even nagenoten van de indrukwekkende dag en is vervolgens met zijn kamergenoot op het naastgelegen bed de nachtrust ingegaan.

De hotelkamer voor onze rust in de aankomende nacht.
De hotelkamer voor onze rust in de aankomende nacht.

Het volgende en laatste deel

In de volgende en laatste episode van deze reportage die deze week zal verschijnen, gaan we naar het museum van de Stichting RoMeO in Rotterdam en verblijden ze ons met een leuke sightseeing door Rotterdam, maken we een rit met oude trammetjes door Amsterdam met de GVB en komen we met de 151 op een plek waar die nog nooit gekomen is, de metrosporen van de GVB in Amsterdam.