Met Railsafari naar de metro toe (deel 3)

In deze derde en laatste reportage over de Railsafari bezoeken we de stichting RoMeO in Rotterdam, maken we de reis naar het werkplaatsterrein van de GVB bij Diemen, rijden we met twee oude Beijnes- en Werkspoor-trams van Diemen naar Amsterdam Centraal en onthullen we het geheim van de catering aan boord van onze bekende dieseltrein.

Na een nacht heerlijk uitgerust te hebben van de intensieve dag daarvoor werd het tijd om om te kleden, tas in te pakken en naar de ontbijtzaal te gaan. Hier begon de dag met een heerlijke doch stevige lunch. Tijdens het ontbijt heb ik met een aantal groepsgenoten nog even bijgepraat waarna ik en mijn kamergenoot onze tassen gepakt hebben zodat we konden uitchecken. We hadden ruim de tijd en even zo op tijd kwamen de twee dezelfde bekende Den Oudsten bussen weer voorrijden. Stukje bij beetje stroomden deze weer vol met groepsleden waarna besloten werd dat het lijnnummer voorop één van de bussen nog moest worden aangepast. Deze stond nog op 904 en moest 104 worden. Gezien dit allemaal in het weekend van 9 en 10 april plaatsvond is wel vast wel duidelijk hoe het lijnnummer bedacht werd.

In de tussentijd werden er nog wat foto's van het hotel en de bussen gemaakt en kon onze bus weer vertrekken. Een nieuwe bestemming: De RoMeO in Rotterdam.

De bussen stonden klaar, echter nog het foute lijnnummer.
De bussen stonden klaar, echter nog het foute lijnnummer.
Na wat handwerk, want zo gaat dat bij deze oldies, rijden we onder lijnnummer 104.
Na wat handwerk, want zo gaat dat bij deze oldies, rijden we onder lijnnummer 104.

Op weg naar de RoMeO

De busreis naar Rotterdam duurde een klein uurtje. Omdat er in ditzelfde weekend de Marathon van Rotterdam plaatsvond konden we niet direct voor de oude remise worden afgezet en moesten we vanaf de eindhalte nog een paar honderd meter lopen. Dit was voor niemand een probleem en zo bezochten we het museum. Het museum bezit een hoop oude tramrijtuigen en andere bijzondere rijtuigen. Hier konden we ongeveer een uurtje lekker rondkijken naar alle nostalgische voertuigen en was het mogelijk om een kopje koffie of thee te nuttigen.

Tramnummer 608 in de loods van RoMeO
Tramnummer 608 in de loods van RoMeO
Ook de 368 in Scheveningen-uitvoering was te bezichtigen.
Ook de 368 in Scheveningen-uitvoering was te bezichtigen.
Ook enkele andere bijzondere reklame-trams staan er in de remise van de RoMeO.
Ook enkele andere bijzondere reklame-trams staan er in de remise van de RoMeO.
En voor wie van Snert houdt, is hier de snert-tram die ook door Rotterdam heeft gereden.
En voor wie van Snert houdt, is hier de snert-tram die ook door Rotterdam heeft gereden.
De RoMeo is niet enkel opgezet voor het behouden van trams. Ook bussen vallen onder hun collectie.
De RoMeo is niet enkel opgezet voor het behouden van trams. Ook bussen vallen onder hun collectie.

Een bezoek aan een museumorganisatie is tijdens deze excursie pas zelfsprekend als er ook een rit werd gemaakt, en dat gebeurde ook omstreeks 12:15 uur: Met twee trams die vanuit de remise Hilligersberg gingen rijden werd er een leuke tour door Rotterdam gemaakt. De route ging van de wijk Hilligersberg naar de wijk Schiebroek. Dit werd geen rit door het centrum omdat de marathon ons anders in de weg zou lopen. De rit leidde ons langs leuke en rustige plekjes van Rotterdam en wissels die zelden bereden werden en die door de tramchauffeurs even met de hand omgezet moest worden. Gelukkig was een speciale stok voor de chauffeur in handbereik.

Onderweg was het even tijd om op de halte het Wilgenplein een foto te maken met de twee trams bij elkaar. Zo konden we ook de tram van lijn 25 laten passeren. Na een kwartiertje pauze konden we weer instappen en verder rijden. Op de terugweg reden we weer door het centrum van Rotterdam waar poltiie de wacht hield bij een druk kruispunt. De reden bleek vermoedelijk een aangekondigd spoedtransport te zijn, bijvoorbeeld voor een donororgaan. Omdat we niet al te lang konden wachten kon onze trambestuurder na een praatje met de dienstdoende agent op dat kruispunt het voorelkaar krijgen dat wij voorrang kregen en wij weer onze rit konden vervolgen. Na een mooie rit terug kwamen we op tijd aan aan de achterzijde van Rotterdam Centraal. Hier konden we weer met onze passagepas door de poorten lopen en naar de 151 lopen die weer op ons stond te wachten op een nieuwe bijzondere rit.

Onderweg met de 368 door Rotterdam naar Schiebroek
Onderweg met de 368 door Rotterdam naar Schiebroek.

Naar de GVB

De rit ging volgens het programma van Rotterdam Centraal naar Amsterdam via de de stations van Woerden en Breukelen. De rit was een uitstekend idee om even mijn maag te vullen en bij de catering langs te lopen voor een kopje heerlijke verse erwtensoep. Een zeer goed gevulde soep die door de dichte samenstelling zo dik was dat het soepkommetje veilig in een rijdende trein was te vervoeren zonder dat het over de rand klotst. Precies zoals erwtsensoep hoort! Daarbij werd ook meteen door uw schrijver gekozen voor een heerlijk broodje knakworst.

Nu is de trouwe lezer nog steeds benieuwd naar het geheim van de knakworsten, en hoe deze dus warm werd gehouden. Het antwoord is vrij simpel: De motoren van de trein zijn warm genoeg om de blikken met de knakworsten warm te houden.  Hieronder hebben we een foto die wij van één van de deelnemers kregen die dit bijzondere moment tijdens de eerste RailSafari van vorig jaar gefotografeerd had.

De blikken knakworst die door de motor van de 151 worden warmgehouden. (Rechten: Frank Wiersma)
De blikken knakworst die door de motor van de 151 worden warmgehouden. (Rechten: Frank Wiersma)
Natuurlijk hoordt een stevige erwtensoep en een lekker broodje worst er ook bij.
Natuurlijk hoordt een stevige erwtensoep en een lekker broodje worst er ook bij.
De tussenstop in Woerden.
De tussenstop in Woerden.

De rit vorderde en met Amsterdam in zicht werd er over de omroep bekend gemaakt dat we een bijzondere manoeuvre over het spoor zouden gaan maken. Weinig mensen hadden het idee wat er zou gaan gebeuren. "Zouden we een tussenstop maken op het station van Amsterdam ArenA, of zou er wat anders gebeuren?"

Al snel werd er duidelijk gemaakt dat we richting Diemen zouden rijden om vervolgens de afslag te nemen naar de GVB. De sporen van het Amsterdamse vervoersbedrijf die mnkel met trams, metro's en bussen rijdt. Na een korte stop, zodat de wissel om kon worden gezet, konden we via een boogspoor het terrein van de GVB oprijden en werden de poorten voor ons geopend. Stukje bij beetje konden we heuvelaf rijden en kwamen we op het opstelterrein tussen de metro's van de GVB. Hier konden we uitstappen om vervolgens wat foto's te maken. Na een fotostop werd ons gevraagd of we via de loopbrug over de sporen naar de overkant konden lopen, een route van enkele honderden meters. Hier stonden uiteindelijk twee mooie nogtalgische trams met de nummer 586 en 603 voor ons klaar om een rondrit door Amsterdam te maken vanaf Diemen.

De spooraftakking naar de GVB. Deze wordt dikwijls gebruikt voor aanvoer van materialen, maar zelden voor NS-treinen.
De spooraftakking naar de GVB. Deze wordt dikwijls gebruikt voor aanvoer van materialen, maar zelden voor NS-treinen.
De hekken zijn geopend zodat we het terrein op kunnen rijden. Bij deze bijzondere stop was veel belangstelling.
De hekken zijn geopend zodat we het terrein op kunnen rijden. Bij deze bijzondere stop was veel belangstelling.
De diesel-drie 151 op een van de aanvoersporen van de GVB bij een hoop met grind voor ballast.
De diesel-drie 151 op een van de aanvoersporen van de GVB bij een hoop met grind voor ballast.

De laatste rit: met de tram door Amsterdam

De rit ging vanuit Diemen-Zuid naar Amsterdam Centraal, met twee trams die uit de jaren '50 kwamen. Ze zijn jaren lang het toonbeeld geweest van Amsterdam, en gelukkig rijden ze nog steeds prima. Niet heel lang nadat we vertrokken waren maakten we nog even een tussenstop op de Keulse Vaart zodat we een paar andere trams konden laten passeren.

De 586 staat klaar om onze naar Amsterdam Centraal te brengen.
De 586 staat klaar om onze naar Amsterdam Centraal te brengen.
Ook de 602 stond gereed om het andere deel van de groep naar het station te brengen.
Ook de 602 stond gereed om het andere deel van de groep naar het station te brengen.
Op de Keulse Vaart konden we beide trams nog even op de foto zetten.
Op de Keulse Vaart konden we beide trams nog even op de foto zetten.

De tramrit maakte op de Plantage Parklaan, vlakbij bij dierenpark Artis, plaats voor een tussenstop. Hier konden beide trams in een mooie line-up naast elkaar worden gefotografeerd. Ook werd er van deze gelegenheid nog gebruik gemaakt om een groepsfoto te maken. Na een pauze van ongeveer een kwartier konden we weer verder rijden in de richting van Amsterdam Centraal. We reden via de Damrak weer in de richting van het het Centraal Station waar uiteindelijk de rit er op zat en de oude trouwe Diesel-drie 151 weer gereed stond om de deelnemers richting Amersfoort Centraal te brengen.

Op de Plantage Parklaan konden beide iconische trams naast elkaar worden geplaatst om op de foto te vereeuwigen.
Op de Plantage Parklaan konden beide iconische trams naast elkaar worden geplaatst om op de foto te vereeuwigen.
Een foto van de generatie aan trams is niet compleet totdat de nieuwste 15G-tram er ook toevallig bij komt.
Een foto van de generatie aan trams is niet compleet totdat de nieuwste 15G-tram er ook toevallig bij komt.

Vanwege familieverplichtingen besloot uw redacteur om de laatste rit over te slaan om vervolgens op tijd weer naar huis te gaan omdat er in de avond visite nog op de planning stond. De rit met de 151 die op dat moment plaatsvond kunnen en hoeven we niet nogmaals te beschrijven, maar we kunnen zeker stellen dat de hele RailSafari zeer goed geslaagd is.

Bij deze bedanken we de organisatie en de Stichting 2454 CREW voor de hele opzet van de RailSafari. We kijken uit naar de derde editie van deze bijzondere excursie. We zijn benieuwd waar we dan uitkomen. Misschien wel de sporencomplexen bij Tata Steel, of spoorlijn van de SGB in Goes. We gaan het hopelijk allemaal meemaken in 2023.