NS zet reisinformatieschermen op donkere kleur
Met een symbolische druk op de knop op station Rotterdam Centraal zijn maandagmiddag om twaalf uur de reisinformatieschermen op de stations overgeschakeld op een donkere achtergrondkleur. Met deze verandering is de reisinformatie op stations beter leesbaar voor een grotere groep reizigers en zijn de borden energiezuiniger.
De afgelopen periode zijn diverse kleurenschema's van de donkere modus zorgvuldig getest in samenwerking met belangenverenigingen voor mensen met een visuele beperking. Daaruit bleek dat de donkere modus de informatie beter leesbaar maakt voor een grotere groep reizigers, bijvoorbeeld met een kleurenzienstoornis. De donkere achtergrond zorgt voor een rustiger beeld, waardoor het van verder weg te lezen is en het lezen minder vermoeiend is.
Energiezuiniger
ProRail heeft het initiatief genomen om samen met NS te onderzoeken in hoeverre de schermen energiezuiniger gemaakt kunnen worden door over te stappen op de donkere modus. Doordat de lichtsterkte naar beneden kan, bespaart elk scherm nu zo’n 3 tot 4% energie, maar dat wordt meer. ProRail start volgend jaar met het vervangen van de schermen. Bob van Zwieten, vanuit ProRail verantwoordelijk voor de reisinformatieschermen: "Door vervanging van de schermen in combinatie met de donkere modus besparen we straks zo’n 30 procent op het energieverbruik. Een aanzienlijke hoeveelheid, als je weet dat we 3600 schermen op de stations hebben."
Contrast en lettertypes
Tijdens verschillende testdagen zijn er veel opmerkingen van slechtzienden meegenomen. "Als Oogvereniging hebben we vooral aangegeven dat het juiste lettertype, lettergrootte en de contrasten gebruikt moeten worden," zegt Ton van Weerdenburg van de Oogvereniging. "Door de kleuren zomaar om te draaien zou het contrast verkeerd uit kunnen komen". Deze doelgroep bovendien ook gebruik maken van de speciale Perronwijzer app die de reisinformatie kan voorlezen.
Meer verbeteringen aan reisinformatieschermen
Het donkere kleurenschema en het vervangen van de schermen zijn niet de enige innovaties die eraan komen op de reisinformatieborden, meldt NS. Binnenkort wordt de speciale balk met verstoringsinformatie op de vertrektijdenschermen ook verduidelijkt door de informatie korter, bondiger, maar even zo duidelijk te vertonen. Ook worden er testen gedaan om te kijken hoe voorzieningen in de trein, zoals fiets- en rolstoelplekken, op de schermen kunnen worden getoond. Al eerder werden de schermen al voorzien van extra toevoegingen zoals de treinpositie aan het perron, en een overzicht van de treinlengte.