Bentheimer Eisenbahn mag trein tussen Coevorden en Bad Bentheim tot 2036 exploiteren
In Bad Bentheim is maandag het vervoerscontract ondertekend voor de nieuwe internationale treinverbinding tussen Coevorden en het Duitse Bad Bentheim. De Bentheimer Eisenbahn AG krijgt daarmee de concessie om het traject te exploiteren tot 2036.
De Bentheimer Eisenbahn verzorgt sinds 2019 al het regionale treinverkeer tussen Bad Bentheim en Neuenhaus. Deze bestaande concessie loopt eveneens tot 2036. In plaats van een nieuwe aanbesteding te starten, is besloten de huidige concessie uit te breiden richting Nederland. Na 2036 komt er opnieuw een openbare aanbesteding, waarbij de vervoerder opnieuw kan meedingen naar de hele spoorlijn tussen Nederland en Duitsland.
Ook Drents gedeputeerde Henk Jumelet (CDA) is positief over de samenwerking en de inspanningen van de Duitse spoorwegmaatschappij. "Ik zie heel veel enthousiasme bij het personeel van de Bentheimer Eisenbahn. Als dit een succes wordt, gaat dit er vast toe leiden dat het een goede toekomst heeft." zegt hij tegenover RTV Drenthe.
Extra treinen
Voor de nieuwe dienstregeling heeft de Bentheimer Eisenbahn zes LINT-treinstellen aangeschaft, afkomstig van DB Regio. Drie voertuigen worden momenteel opgeknapt en geschikt gemaakt voor inzet op het traject. Enkele exemplaren staan al op een opstelspoor in Coevorden te wachten. Van de andere drie was het plan dat er twee verkocht worden, en er één stel overblijft als donor-trein voor onderdelen. Mogelijk zijn de plannen voor deze drie treinstellen veranderd doordat er een aantal beschadigd zijn geraakt bij een ongeluk in 2023, maar dat zal geen oponthoud voor de treindienst geven,
Werkzaamheden aan spoor en stations
Om de grensoverschrijdende treinverbinding mogelijk te maken, wordt er aan beide zijden van de grens hard gewerkt aan het spoor en de stations. Zo is er in Coevorden een historische spoorbrug recent verwijderd om te worden gerestaureerd en gemoderniseerd. De keuze voor renovatie blijkt aanzienlijk voordeliger: met een kostenplaatje van circa 2 miljoen euro, tegenover 15 tot 20 miljoen euro voor volledige nieuwbouw.
Ook in het Duitse Emlichheim en Veldhausen vinden werkzaamheden plaats aan de sporen en wordt gewerkt aan de bouw van nieuwe haltes. In Coevorden komt daarnaast een derde perron. Langs het hele traject tussen Coevorden en Neuenhaus worden onbewaakte overwegen aangepakt en krijgt het spoor een upgrade met moderne beveiligingssystemen.
Aan Nederlandse zijde wordt ongeveer 28 miljoen euro geïnvesteerd in het project; de totale kosten bedragen zo’n 65 miljoen euro, waarbij Duitsland het resterende deel voor zijn rekening neemt.
Eerste rit sinds 1939
Als alles volgens planning verloopt, zal op 13 december 2026 de eerste personentrein sinds 1939 tussen Coevorden en Bad Bentheim rijden. In 1974 verdween het reizigersvervoer volledig, omdat de dienst niet langer rendabel werd geacht.
De herintroductie van de trein sluit aan bij de succesvolle heropening van het traject Bad Bentheim – Neuenhaus in 2019. Destijds werd gerekend op 1.700 reizigers per dag, maar inmiddels maken dagelijks 2.200 tot 2.500 reizigers gebruik van de dienst. Naar verwachting zal de uitbreiding richting Coevorden nog eens 900 tot 1.000 extra reizigers per dag opleveren.