Rover en TreinTramBus willen reizen naar België aantrekkelijker maken

De nieuwe ICNG-B die vanaf eind 2024 door de NS ingezet moet worden als de IC Brussel. (Foto: Roel Hemkes)
De nieuwe ICNG-B die vanaf eind 2024 door de NS ingezet moet worden als de IC Brussel. (Foto: Roel Hemkes)

Als het aan de reizigersverenigingen Rover en de Belgische TreinTramBus ligt, moet het reizen tussen nederland en België aantrekkelijker worden. Dit hebben beide partijen in een advies gesteld die naar de Tweede Kamer en het Belgisch Parlement gestuurd is.

Hoewel er los van het spoor voldoende grensovergangen zijn, zijn de treinverbinding van en naar de zuiderburen al jaren een doorn in het oog bij beide reizigersorganisaties. Zo krijgen reizigers te maken met onnodig dure tickets, abonnementen die maar aan één kant van de grens geldig zijn en treinen die slechts één keer per uur de grens oversteken, stellen ze.

Meer treinen

Er zouden snel meer treinen moeten gaan rijden, vinden Rover en TreinTramBus. De reizigersverenigingen pleiten voor een snelle Intercity over de HSL tussen Brussel, Rotterdam en Amsterdam die twee keer per uur rijdt en niet meer stopt in Breda en Brussels Airport. De NS onderzocht vorig jaar al de plannen om Breda over te slaan. Op deze manier zou er al een tijdswinst van 40 minuten worden bespaard. Zo zou de reistijd van 2:43 uur verlaagd worden naar 2:03 uur.

Voor stations Breda en Brussels Airport zou een aparte trein de oplossing zijn, stellen beide organisaties, deze kan in Nederland doorrijden naar Eindhoven. Er zouden al voorzichte plannen zijn dat de de Belgische vervoerder NMBS een aparte trein zou kunnen laten rijden naar Breda. Hiervoor zou de Belgische vervoerder nieuwe Traxx-3 locomotieven van Alstom kunnen inzetten.

Niet alleen over de HSL-lijn moeten er betere verbindingen komen, maar ook moeten er meer stoptreinen gaan rijden tussen Roosendaal en Antwerpen, pleiten de partijen.  Zo moet het aantal treinen verdubbeld worden zodat er twee treinen per uur gaan rijden.

Daarnaast zetten Rover en TreinTramBus zich in voor een reizigersverbinding tussen Gent en Terneuzen, Weert en Hamont en Maastricht en Hasselt.

Dure tarieven

Speciale aandacht vragen Rover en TreinTramBus voor de hoge tarieven van een treinreis tussen Nederland en België. Het reizen over de grens is vaak dubbel zo duur als een binnenlandse reis en abonnementen gelden maar tot de grens.

Om voor Intercity Brussel een voordeliger ‘Early Bird’ tarief te boeken, moet een reis nu nog tot 7 dagen vooraf worden aangeschaft. De reizigersverenigingen willen meer flexibiliteit een aantrekkelijkere tickets. In het advies rapport schrijven ze dat ze graag zien dat de grenstoeslag wordt afgeschaft en dat alle binnenlands reisproducten geldig zijn tot het eerste grensstation. Dit is inmiddels ook het geval voor treinritten naar Duitsland, waar ook in- en uitcheck paaltjes staan.

Bron: Rover