NS onderzoekt tijdswinst van 40 minuten voor IC Brussel

De ICNG die vanaf 2025 ook ingezet zal worden voor de IC Brussel. (Foto: Mennov1996)
De ICNG die vanaf 2025 ook ingezet zal worden voor de IC Brussel. (Foto: Mennov1996)

De NS is een onderzoek onder haar reizigers gestart om te kijken naar het animo van de reizigers om de Intercity Brussel met veertig minuten te versnellen. Dit zou dan vanaf 2025 met het nieuwe ICNG materieel worden uitgevoerd en er zullen een aantal stations als tussenstop gaan verdwijnen.

Op het huidige ogenblik rijdt de internationale trein tussen Amsterdam Centraal en Brussel Zuid met een tussenstop in Schiphol Airport, Rotterdam, Breda en op de Belgische stations: Noorderkempen, Antwerpen Centraal, Antwerpen Berchem, Mechelen, Brussel Airport - Zaventem, Brussel Noord, Brussel Centraal en Brussel Zuid/Midi.

Amsterdam Zuid

De NS heeft al eerder laten weten dat ze internationale treinen in de toekomst vanuit Amsterdam Zuid willen laten rijden. Dit plan werd al in het voorjaar van 2018 gepresenteerd. Ook de IC Brussel zal op termijn vanaf dit station gaan starten.

Nieuwe situatie

In de nieuwe situatie die de NS momenteel in haar onderzoekspanel onder haar reizigers heeft neergelegd zal de IC Brussel vanaf Amsterdam Zuid doorrijden naar Schiphol Airport, Rotterdam, Antwerpen Centraal, Brussel Centraal en Brussel Zuid/Midi. Er zullen een hoop stations worden overgeslagen. Opvallend hierbij is dat de tussentijdse stop in Breda overgeslagen zal worden. Hiermee moet de reistijd van 2:43 uur verlaagd worden naar 2:03 uur.

De nieuwe treindienst zal volgens de NS ongetwijfeld gaan rijden met het nieuwe ICNG-B materieel. Hiervan zullen er twintig treinen voor beschikbaar komen. Elke trein is achtdelig en voorzien van 410 reizigers, en kan gecombineerd rijden met een andere achtdelige trein zodat er in totaal 820 reizigers mee kunnen. De trein heeft een maximumsnelheid van 200 kilometer per uur. Momenteel rijden er Alstom TRAXX-locomotieven met getrokken rijtuigen die maximaal 160 kilometer per uur halen.

In vergelijking met de binnenlandse ICNG zal deze internationale trein een extra toilet krijgen en nog meer bagageruimte. Momenteel worden er al proef- en toelatingsritten uitgevoerd met dit materieel.