Eerste ICNG naar België voor test en toelating

De overbrenging van Aachen West naar Schaarbeek langs Remicourt (Foto: Chris Pescher)
De overbrenging van Aachen West naar Schaarbeek langs Remicourt (Foto: Chris Pescher)

België heeft de eerste NS ICNG mogen ontvangen die bedoeld is voor de toekomstige treindienst van de IC Brussel. Deze zal vanaf 2025 worden uitgevoerd door dit treintype. De komende tijd zal treinbouwer Alstom proeven uit gaan voeren om de Coradia Stream toegelaten te krijgen in België.

Het achtdelige treinstel 3301 werd maandag, een jaar nadat de eerste binnenlandse ICNG-trein in Nederland zijn testritten maakte, door een locomotief Lineas via Aken overgebracht naar de NMBS tractiewerkplaats in Schaarbeek. Net als bij de transporten naar Nederland werd er ook hierbij gebruik gemaakt van een grote hoeveelheid remwagens. Het treinstel is voorzien van dezelfde geel/blauwe kleurstelling die eerdere binnenlandse ICNG-treinstellen gekregen hebben. Deze kleurstelling zal niet definitief zijn. De NS heeft eerder tegenover Treinenweb.nl bevestigd dat de ICNG voor België een nieuwe livrei zal krijgen die vergelijkbaar zal zijn met die van de onlangs gepresenteerde VIRMm-2/3 en de NS Vectron.

De komende tijd zal de trein proefritten in België gaan maken zodat de DVIS, de Belgische variant van de ILT en Belgische spoorbeheerder Infrabel de trein kunnen goedkeuren.

ICNG België

In 2025 gaat de nieuwe concessie in voor het hoofdrailnet waarmee de ICNG in dienst zal komen voor de verbinding naar Brussel. Deze trein zal de ruim 40 jaar oude ICR-rijtuigen die door een TRAXX-loc worden getrokken gaan vervangen. In totaal heeft de NS van deze soort 20 treinstellen besteld voor een orderwaarde van 200 miljoen euro.

De treinstellen zullen grotendeels gelijk zijn aan de binnenlandse ICNG-trein maar kennen enkele wijzigingen. Zo zal er een extra toilet aanwezig zijn en biedt de trein meer bagageruimte. Daarnaast kent de trein diverse technische verschillen om op het Belgische spoor te mogen rijden, waaronder de aanwezigheid van een stroomafnemer voor de 3kV bovenleidingsspanning die gangbaar is in België en de apparatuur voor het Belgische spoorbeveiligingssysteem. Ook zal in een later stadium het livrei worden aangepast.