Treinen tussen Lelystad en Dronten kunnen naar verwachting medio december weer rijden

Vanaf medio december kunnen er hopelijk weer treinen rijden tussen Lelystad en Dronten. (Foto: Pjedro22)
Vanaf medio december kunnen er hopelijk weer treinen rijden tussen Lelystad en Dronten. (Foto: Pjedro22)

De verwachting van spoorbeheerder ProRail is dat er medio december weer treinen rijden tussen Lelystad en Dronten. Op 2 september raakte het spoor en de bijbehorende infrastructuur over een lengte van zeven kilometer zwaar beschadigd vanwege een laaghangende hoogspanningskabel als gevolg van een stroomstoring.

De eerste weken na het incident zijn nodig geweest om de schade in kaart te brengen en plannen te maken over het herstel. Toen werd duidelijk dat de schade aanzienlijk was, omdat vrijwal alle kabels en apparatuur over zeven kilometer lengte beschadigd waren geraakt

Herstel

ProRail zet momenteel vol in op monteurs, materieel en materialen om het spoortraject weer rijklaar te maken. Op dit moment is er een tekort aan zowel personeel, als aan materialen wat voor de spoorbeheerder om een uitdaging gaat.

Om het treinverkeer weer op te kunnen starten moeten de energievoorziening, bovenleiding, treinbeveiligingsinstallatie, spoorstaven, wissels en de ICT- en telecomsystemen gerepareerd zijn. Inmiddels kon ProRail al wel melden dat die laatste twee al zouden werken, wat al een belangrijke mijlpaal vormt in de herstelperiode.

Onder de infrastructuur vallen ook de (ondergrondse) kabels die langs het spoor ligen. In het 7 kilometer lange stuk spoor ligt bij elkaar tussen de 80 en 100 kilometer kabels, die allemaal vervangen moeten worden. Bij sommige kabels was direct duidelijk dat ze kapot waren, bij andere bleek dat pas na het doormeten. Ook relais, een elektromagnetisch bediende schakelaar, voor de aansturing van seinen en wissels moeten gecontroleerd en indien nodig vervangen worden. Dit kan niet altijd op dezelfde locatie gebeuren, zegt ProRail, wat herstel tijdrovend maakt.

Daarnaast moet een klein deel van de spoorstaven vervangen worden, en moeten verschillende draagarmen voor de bovenleiding ook vervangen worden.

Creatief proces

ProRail en de actieve aannemer moeten tijdens het herstel creatieve manieren zoeken om ondanks de leveringsproblemen toch alle onderdelen zo snel mogelijk te ontvangen. Zo wordt er gebruik gemaakt van storingsvoorraden, worden er materialen bij andere aannemers geleend, worden  materialen hergebruikt (na herstel) of worden er materialen uit andere projecten gebruikt.

Feestje?

De nieuwssite RTV Oost schreef eerder deze maand dat burgemeester Peter Snijders van de stad Zwolle op 10 december een feestje op station Zwolle wilt vieren, als de Hanzelijn weer volledig in gebruik is. Die toezegging deed hij tijdens een bijeenkomst waar werd gesproken over verbeteringen aan het spoor. Op die datum is het namelijk 10 jaar geleden dat de Hanzelijn geopend werd.