Duitse vervoersorganisatie wil geen waterstoftreinen op Wunderline

De iLint waterstoftrein tijdens de proef in Groningen. (Foto: Klaas Halbersma)
De iLint waterstoftrein tijdens de proef in Groningen. (Foto: Klaas Halbersma)

De Duitse reizigersorganisatie Pro Bahn is tegen grootschalige inzet van waterstoftreinen op de Wunderline tussen Groningen en Bremen. Dat meldt de nieuwssite Stadszaken. De organisatie ziet liever dat Nederland zich inzet om de spoorlijn te elektrificeren. Zo zou het gebruik maken van spanning van de bovenleiding rendabeler zijn dan het gebruik van waterstof.

De organisatie ziet liever dat Nederland de spoorlijn tussen Groningen en Bad Nieuweschans elektrificeert. Volgens Pro Bahn zijn bovenleidingen energiezuiniger dan waterstof dat een dure emissiebrandstof zou zijn, en maar voor 20 procent efficient is. Daarentegen zou elektrificatie 90 procent efficienter zijn.

"Nederland moet de weigering intrekken om de lijn Groningen - Bad Nieuweschans - Ihrhove te elektrificeren. Het is simpelweg ondenkbaar of zinloos dat de daar geplande waterstoftreinen meer dan 100 kilometer onder de bovenleiding van Ihrhove naar Bremen zouden rijden", schrijft het Duitse Pro Bahn in een persbericht.

'Elektrificatie niet haalbaar'

De kans lijkt klein dat de Wunderline op Nederland grondgebied voorzien zal worden van een bovenleiding. In een reactie op het Programma van Eisen voor de concessie van het regionaal spoorvervoer in Fryslân en Groningen voor de periode 2021 tot en met 2035, omschrijft de nota dat het niet op tijd mogelijk is om de spoorlijn te elektrificeren. Daarvoor zouden de kosten te hoog liggen en zou een dergelijk project niet haalbaar zijn. Wel is er in de aanbesteding de wens opgenomen over het verduurzamen en het stiller maken van het materieel. Arriva in Noord Nederland heeft hier ruim van te voren al op gereageerd door WINK-treinen aan te schaffen bij Stadler, en om de diesel GTW-treinstellen om te bouwen met een batterij zodat de stellen hybride zijn en voorzien zijn van een energiezuinigere motor.

Bovendien speelt het toepassen van waterstof in de provincie Groningen een prominente rol in de energietransitie. Arriva, de provincie en de gemeente Groningen, willen weten of waterstof ook in het treinvervoer kan worden toegepast. Momenteel zou de gemeente Groningen al veeg- en afvalwagens laten rijden op waterstof, en ziet de trein als tweede stap. Ook heeft er enkele jaren geleden al een iLint waterstoftrein van Alstom proefritten gereden op het spoor tussen Leeuwarden en Groningen. Spoorbeheerder Prorail liet daarop weten dat de proef succesvol was verlopen.