Tsjechische Spoorwegen bestellen vijftig Siemens Vectron locomotieven

De Vectron voor de Tsjechische Spoorwegen. (Foto: YesPhotographers)
De Vectron voor de Tsjechische Spoorwegen. (Foto: YesPhotographers)

De Tsjechische Spoorwegen heeft vijftig Vectron locomotieven besteld bij Siemens Mobility. Het gaat om de meerspanningsvariant van dit platform. In het contract is ook het onderhoud voor vijftien jaar opgenomen.

De locomotieven kunnen een snelheid bereiken van 230 kilometer per uur en zullen worden ingezet voor gebruik op zowel conventionele als hogesnelheidslijnen in snel grensoverschrijdend reizigersvervoer. Ze zullen worden ingezet voor de nieuwe Siemens Viaggio Comfort treinstellen die de Tsjechische Spoorwegen in april 2021 bij de bouwer besteld hebben, maar ook voor de Regiojet. De levering van de locomotieven, wat voor Tsjechië de grootste order uit hun spoorweggeschiedenis is, zal vanaf december 2025 plaatsvinden.

De locomotieven zullen wordengebouwd in de Siemens Mobility-fabriek in het Duitse München-Allach. Ze bevatten een ETCS-systeem die door de Siemens ontwikkeld is, en is uitgerust met de de veiligheids- en signaleringssystemen voor in Tsjechië, Duitsland, Oostenrijk, Polen, Slowakije en Hongarije. De Tsjechische Spoorwegen zijn van plan om de locomotieven te laten rijden op de lijnen Praag – Hamburg, Praag – Wenen – Graz en Praag – Boedapest.

Vectron-platform is populair

Siemens Mobility heeft al 1.327 Vectron-locomotieven verkocht aan 61 klanten in twintig landen. De trein is leverbaar in haast elke gangbare spanning en tractievorm. Zo zijn ze leverbaar als wissel- of gelijkstroom, meerspanningssysteem of zelfs als hybride. De landen waar de Vectron toegealten en ingezet wordt zijn Oostenrijk, België, Bulgarije, Kroatië, Tsjechië, Denemarken, Finland, Duitsland, Hongarije, Italië, Nederland, Noorwegen, Polen, Roemenië, Servië, Slowakije, Slovenië, Zweden, Zwitserland en Turkije.