DB Regio bestelt nieuwe treinen bij Alstom en Stadler

Duits vervoersbedrijf DB Regio, het dochterbedrijf van de Deutsche Bahn, investeert opnieuw in nieuwe treinen. De vervoerder bestelt opnieuw batterijtreinen bij Stadler, en ook nog eens 26 nieuwe Alstom Coradia Stream treinen om hun vloot mee te versterken.

Voor de deelstaat Mecklenburg-Vorpommern worden er 14 Flirt Akku treinstellen bij Stadler besteld en 26 Coradia Stream dubbeldekstreinen. Deze treinen zijn het zusje van de ICNG die bij de NS rondrijdt, maar dan met een aangepaste neus en in de dubbeldeks variant.

Flirt Akku

Deze treinen zijn voorzien van een batterij en een pantograaf en kunnen tijdens het rijden, of tijdens stilstand hun tractiebatterij opladen. Het is niet de eerste bestelling door de Duitse vervoerder, want in november vorig jaar werden er al 44 stuks van dit type besteld. In 2019 werd bekend gemaakt () dat het Duitse Nahverkehrsverbund Schleswig-Holstein de eerste afnemers zal worden van de batterij-trein. De vervoerder heeft daarvoor een contract met Stadler ondertekend waarin er 55 treinen geleverd worden, met een optie voor nog eens 50 treinen.

Deze derde serie aan Flirt Akku treinen worden vanaf 2026 ingezet op de spoorlijnen:

  • RB11 tussen Wismar – Rostock – Tessin
  • RB12 tussen Bad Doberan – Rostock – Graal-Müritz

In totaal zijn er dus minstens 113 Flirt Akku's door de DB Regio besteld.

De treinstellen bieden plaats voor 99 reizigers. Er zijn twee ruime en toegankelijke multifunctionele ruimtes voorzien voor rolstoelen, kinderwagens en fietsen. De geklimatiseerde en drempelloze voertuigen hebben ook een rolstoeltoegankelijk toilet. Alle treinen zijn uitgerust met WiFI, stopcontacten, videobewaking. In december vorig jaar presteerde de Flirt Akku nog een prestigieus wereldrecord door 224 onafgebroken op één batterijlading te rijden.

Alstom Coradia Stream HC

Ook heeft de DB regio een bestelling gedaan bij Alstom voor 29 nieuwe Coradia Stream HC-treinstellen met elk een capaciteit van 840 zitplaatsen. De ingangshoogte wordt zestig centimeter. Elke trein heeft minimaal dertig plekken voor fietsen en is zowel voorzien van dubbeldeks- als enkeldeks rijtuigen.

Vorig jaar november maakte de DB bekend dat ze zeventien nieuwe Alstom Coradia Stream HC treinstellen besteld hebben voor het Duitse Main-Weser-netwerk die al in december 2024 zullen gaan rijden.

Vanaf december 2025 zullen deze treinen worden ingezet op de volgende trajecten.

  • RE50 tussen Frankfurt am Main  – Fulda – Bebra
  • RB51 tussen Frankfurt am Main – Wächtersbach