Stadler levert 55 FLIRT treinen met batterij aan Duitsland

De Flirt Akku die in de deelstaat Schleswig-Holstein zal rijden. (Foto: Stadler)
De Flirt Akku die in de deelstaat Schleswig-Holstein zal rijden. (Foto: Stadler)

Stadler heeft een aanbesteding gewonnen van de Duitse Nahverkehrsverbund Schleswig-Holstein GmbH voor de levering van 55 FLIRT-treinen voorzien van batterij. Er is in het contract ook optie voor de levering van 50 extra treinstellen en er is getekend voor een onderhoudstermijn van 30 jaar.

Deze order voor Duitsland is voor Stadler de eerste order van de vorig jaar op InnoTrans gepresenteerde FLIRT-Akku. Deze trein rijdt emissie-vrij vanwege het gebruik van batterijen. De order heeft een waarde van 600 miljoen euro. Vanaf eind 2022 zullen de treinstellen in dienst worden gesteld waarbij ze de oude diesel-treinstellen zullen gaan vervangen.

Capaciteit

In tegenstelling tot treinen met dieselmotoren, is de nieuwe FLIRT-Akku veel stiller, energiezuiniger en krachtiger. Onder optimale omstandigheden heeft deze trein een actieradius van 150 kilometer, is berekend. De langste niet-geëlectrificeerde lijn in het Oost- en West-netwerk is ongeveer 80 kilometer lang. Het opladen van de accu's van de trein vindt plaats op de stations Kiel, Neumünster, Flensburg, Lübeck en Lüneburg en op de route Osterrönfeld-Jübek waar ze gebruik kunnen maken van de bovenleidingsspanning van 15 kiloVolt.

Daarnaast moeten op geselecteerde punten extra oplaadstations worden gemaakt en bestaande bovenleidingen worden verlengd om tijdens het rijden de accu's optimaal te kunnen laden. Voor het onderhoud van de railvoertuigen worden er ook werkplaatsen gebouwd in Rendsburg en Neumünster.

Indeling

De FLIRT-Akku die het vervoersbedrijf heeft aangeschaft is tweedelig en biedt plaats aan 198 passagiers en zullen er 124 zitplaatsen zijn. Twee ruime en toegankelijke multifunctionele ruimtes zijn beschikbaar voor het vervoer van rolstoelen, kinderwagens en fietsen. Ook is er een rolstoeltoegankelijk toilet aan boord. De apparatuur voor het hele gebied met WLAN, stopcontacten en videobewaking van de passagiersruimten en een modern passagiersinformatiesysteem zorgen voor een modern rijcomfort. Ook is de trein voorzien van airconditioning.