DB Regio bestelt batterijaangedreven FLIRT's voor Pfalznetz

De Duitse vervoerder DB Regio heeft 44 batterij-aangedreven FLIRT treinstellen bij Stadler besteld. Ze zijn bedoeld voor de inzet in het Duitse Pfalznetz-netwerk. De nieuwe twee-delige treinen krijgen de rood-witte kleurstelling die de vervoerder als huisstijl gebruikt en worden vanaf 2025 in het zuid-westen van Duitsland ingezet.

Met het tweede leveringscontract voor batterijaangedrveen FLIRT-treinen voor Duitsland heeft Stadler een mijlpaal bereikt door meer dan 2.000 FLIRT-treinen wereldwijd verkopen.

Flirt Akku

De FLIRT Akku, zoals dit model trein genoemd wordt is zeer geschikt voor spoornetwerken waar geëlektrificeerde spoorlijnen worden afgewisseld met sporen zonder bovenleiding. Op de geëlektrificeerde secties zullen de nieuwe treinen onder bovenleiding rijden zoals traditionele treinstellen, terwijl ze tegelijkertijd hun batterijen opladen. Zodra ze onder de draad vandaan komen zullen ze volledig op eigen batterijkracht rijden. De actieradius is 80 kilometer.

Momenteel wordt een deel van dit traject door DB Netz geëlektrificeerd. Zodra deze werkzaamheden erop zitten, en zodra de treinen rijden, dan blijft er nog 48 kilometer ongeëlektrificeerd spoor over.

Inzet

Met de dienstregelingswijzigingen in december 2025 zullen de batterij-elektrische treinstellen in gebruik worden genomen op de volgende trajecten waar momenteel nog dieseltreinen rijden:

  • Kaiserslautern – Neustadt/W – Landau – Karlsruhe (RE 6/RB 51, december 2025)
  • Saarbrücken – Zweibrücken – Pirmasens (RB 68, december 2025)
  • Kaiserslautern – Steinalben – Pirmasens (RE 64/RB 64, december 2026)
  • Kaiserslautern – Olsbrücken – Lauterecken-Grumbach (RB 66, december 2026)
  • Kaiserslautern – Landstuhl – Glan-Münchweiler – Kusel (RB 67, december 2026)
  • Bad Bergzabern – Winden – Karlsruhe (RB 54, december 2026);
  • Landau – Annweiler – Hinterweidenthal – Pirmasens (RE 55/RB 55, december 2026)
  • Saarbrücken – Dillingen – Niedaltdorf (RB 77, december 2026).