DB Regio schaft Coradia Stream aan voor Main-Weser-netwerk

De nieuwe Coradia Stream met een afwijkende neus. (Foto: Alstom)
De nieuwe Coradia Stream met een afwijkende neus. (Foto: Alstom)

De Coradia Stream van Alstom is ook door DB Regio aangeschaft na een aanbesteding voor de exploitatie van het Duitse Main-Weser-netwerk vanaf de dienstregeling van het jaar 2025. De vervoerder heeft zeventien nieuwe Coradia Stream HC treinstellen besteld, die voor een deel dubbeldeks zijn.

De vervoersautoriteiten Rhein-Main-Verkehrsverbund (RMV) en de Nordhessischer Verkehrsverbund (NVV) hebben inmiddels bevestigd dat DB Regio de exploitatie van het Main-Weser-netwerk zal voortzetten. Het sporennetwerk verbindt Frankfurt met Gießen, Marburg en Kassel met een lengte van bijna 200 kilometer.

Dubbeldeks Coradia Stream

Er zijn zeventien nieuwe Coradia Stream HC treinstellen die in twee verschillende lengtes zullen rijden. Er zijn dertien vierdelige treinstellen met twee dubbeldeks eindrijtuigen en twee enkeldeks tussenrijtuigen die in totaal 420 zitplaatsen bieden, en vier vijfdelige treinstellen met twee dubbeldeks eindrijtuigen, twee enkele en een dubbeldeks tussenrijtuig die in totaal 540 zitplaatsen aanbiedt. Ze kunnen beiden gekoppeld worden zodat er een 15 procent meer treinen kunnen rijden dan het huidige materieel. Daarnaast krijgt elke trein fietsenrekken, en is de trein gelijkvloers zodat mindervaliden en mensen met kinderwagens makkelijk toegang tot de trein hebben.

De Coradia Stream is ook hetzelfde model die de NS als Intercity Nieuwe Generatie (ICNG) heeft gekocht. Speciaal voor de Duitse vervoerders is de neus van trein afwijkend en wat neutraler. Ook voor de in februari aangeschafte Coradia Stream voor LGNV in de deelstaat Nedersaksen zal de vernieuwde kop gebruikt worden. Ook in Denemarken zal over enkele jaren een enkeldeks Coradia Stream rijden die ook voorzien is van een afwijkende voorkant.