Deense Spoorwegen bestellen ook Coradia Stream bij Alstom

De Coradia Stream voor Denemarken met een afwijkende kop (Foto: DSB / Alstom)
De Coradia Stream voor Denemarken met een afwijkende kop (Foto: DSB / Alstom)

De Deense Spoorwegen (DSB) hebben een order bij de Alstom geplaatst voor de levering van nieuwe intercity-treinen. Het gaat om 100 treinstellen die gebouwd worden op het Coradia Stream platform waar ook de ICNG van de NS op gebaseerd is. De nieuwe Deense treinen moeten vanaf 2024 in dienst komen.

De ingebruikname van de nieuwe treinen moet zorgen voor een mijlpaal in de geschiedenis van de DSB waarbij het Deense spoorwegnet aanzienlijk duurzamer zal worden.

"Met de bestelling van nieuwe elektrische treinstellen kunnen we er naar uitkijken om de verouderde dieselaangedreven treinen binnen een paar jaar buiten dienst te stellen. Driëenenhalf jaar wachten en klanten kunnen zich verheugen op efficiëntere treindiensten met meer comfort en hogere punctualiteit", zegt Peter Schütze, voorzitter van de DSB.

Grootste investering DSB

De aanschaf van nieuwe elektrische treinstellen is de grootste investering in de geschiedenis van DSB. De totale investering bedraagt ​​omgerekend 2,7 miljard euro, waarbij er rekening wordt gehouden met het onderhoudscontract. Daarnaast is er een optie om nog eens 50 extra treinstellen erbij te kunnen bestellen. De keuze op Alstom is gevallen omdat het bedrijf jarenlange gevarieerde ervaring heeft met het leveren van treinen. De Coradia Stream is inmiddels al besteld door de NS, Luxemburg, Italië en Duitsland waarbij de NS en het Italiaanse Trenitalia de eerste afnemer waren. Opvallend is wel dat de kop van de trein afwijkend zal zijn aan eerder bestelde treinen uit deze serie.

De aankoop van de trein werd al in 2014 besloten, een van de eisen was dat de bestelling zou gebaseerd worden op een bewezen platform. De DSB refereert hiermee naar de problematische levering en de kwaliteit van de IC4-treinstellen die in 2007 bij AnsaldoBreda besteld werd. Net als bij de V250 Fyra voor de NS werden ook de treinstellen van de DSB geplaagd door problemen. In 2016 heeft de DSB bekend gemaakt dat deze vloot treinen in 2024 aan de kant zal gaan, en net als bij de NS de Coradia Stream als vroege vervanger wordt besteld.

Onderhoud

Daarnaast worden er voor het onderhoud van de stellen twee nieuwe werkplaatsen door de DSB gebouwd. Deze komen in Aarhus en Kopenhagen. De werkplaatsen zullen volledig verantwoordelijk zijn voor onderhoud aan de nieuwe Coradia Stream treinstellen die overigens nog geen naam van de Denen hebben gekregen.

Interieur

De nieuwe Coradia Stream, met een afwijkende kop, voor de DSB
De nieuwe Coradia Stream, met een afwijkende kop, voor de DSB
De trein is laagvloers en biedt een instap voor iedereen
De trein is laagvloers en biedt een instap voor iedereen
Er zijn ruime balkons met schermen boven de deuren
Er zijn ruime balkons met schermen voor de deuren
Bij de ingangen zijn displays aangebracht met rijtuig- en vertrekinformatie
Bij de ingangen zijn displays aangebracht met rijtuiginformatie
De treinstellen zijn zelfs voorzien van een koffie- en theeautomaat
De treinstellen zijn zelfs voorzien van een koffie- en theeautomaat