Stadler Euro9000 maakt eerste proefritten in Nederland

De Stadler Euro9000 wachtend op zijn proefrit in Zwolle (Foto: Gérard Drost)
De Stadler Euro9000 wachtend op zijn proefrit in Zwolle (Foto: Gérard Drost)

Een nieuwe locomotief heeft onlangs de landsgrenzen van ons land gepasseerd. Het is de Euro9000 van de Zwitserse treinbouwer Stadler die in Nederland proefritten aan het maken is. De locomotief is enkele weken geleden via Venlo in Blerick aangekomen om klaar te worden gemaakt voor een reeks proef- en toelatingsritten.

Het gaat om locomotief 2019.301 die is uitgedost met een speciale wit-grijs-blauwe bestickering van de treinbouwer waarop onder meer de naam van 'het beest' en een gespitste berg op te zien is. De testritten hebben onlangs plaatsgevonden op de Hanzelijn tussen Lelystad en Zwolle. Deze spoorlijn is voorzien van het ETCS-signaleringssysteen waar deze trein van voorzien is. De komende periode worden er nog een breed scala aan testritten uitgevoerd zodat deze ware krachtpatser in 2022 of 2023 zijn definitieve toelating kan krijgen.

De Euro9000 in Nederland

Het tijdschrift Rail Magazine heeft eerder dit jaar bekend gemaakt dat de Nederlandse cargovervoerder Rail Force One (RFO) vanaf 2023 ook gebruik zal maken van de Euro 9000. Speciaal daarvoor heeft het designbureau van RailColor een nieuwe uitstraling ontwikkeld die met stijl vergelijkbaar is met de bekende 'Sharky' uitstraling van hun Vectron locomotief die enkele jaren geleden gepresenteerd werd.

Daarnaast heeft ook de Duitse lease-maatschappij ELP tien Euro9000's bij Stadler besteld die bij het bedrijf geleased kunnen worden. Dit betekent dat er naast RFO in komende jaren ook andere maatschappijen met deze locomotief in Nederland zullen rijden.