Zwitserse Nightjet komt aan op Amsterdam Centraal

Zondagmorgen om 09.59 uur arriveerde de eerste Nightjet nachttrein uit Zürich op Amsterdam Centraal. Diezelfde avond vertrok dezelfde trein om 20.28 uur voor het eerst vanuit Amsterdam via Basel naar Zürich. Hiermee is de nieuwe nachttreinverbinding tussen Nederland en Zwitserland officieel van start gegaan.

De nachttrein is een duurzaam alternatief voor vliegreizen bevestigt Heike Luiten, directeur NS International: "De nachttrein is dé manier van klimaatvriendelijk internationaal treinreizen. Zo staat 1 nachttrein naar Zürich gelijk aan vier vliegtuigen."

Tickets voor de nachttrein naar Zürich zijn verkrijgbaar via NS International en zijn beschikbaar vanaf 38 euro voor een zitplaats, vanaf 50 euro voor een ligplaats en de slaapplaatsen zijn te boeken vanaf 90 euro.

Lees ook deze reportage over de verschillende overnachtingsmogelijkheden van de Nightjet.

In 11,5 uur naar Zürich

De Nightjet rijdt dagelijks in 11,5 uur via Duitsland naar Zwitserland. Reizigers vanuit Nederland kunnen opstappen vanaf Amsterdam, Utrecht en Arnhem. Ook op de terugreis stopt deze trein op deze station. De trein bestaat uit veertien rijtuigen: twee slaaprijtuigen met bedden, vier couchette-rijtuigen (ligrijtuigen) en acht zitrijtuigen. Elke slaapcoupe beschikt bovendien ook over een eigen wastafel met koud en warm water. Zoals gebruikelijk bij de Nightjet is ontbijt inbegrepen bij de lig- en slaapplaatsen. Ook is er plek voor een aantal fietsen en is het mogelijk om met rolstoel te reizen. In totaal biedt de trein plek aan 876 treinreizigers.

De steden Zürich en Basel zijn populaire bestemmingen voor zowel vrije tijd als zakelijke reizen. Vanaf deze stations kan je weer verder doorreizen naar andere Zwitserland en Italië. Als voorbeeld kan je voor de lunch nog in Milaan zijn. Daarnaast kunnen reizigers met deze nachttrein ook meereizen tot aan bijvoorbeeld het Rhein-Ruhrgebied.

Twee extra locomotieven

Voor de start van deze tweede Nightjet, waarvan de eerste al naar Oostenrijk gaat, heeft de NS nogmaals twee extra Siemens Vectron locomotieven geleased. Het gaat om de 193 263 en de 193 733 die net als de eerste twee bij ELL geleased zijn. Deze locomotieven voor de Nightjet naar Zürich worden tot aan Frankfurt door de NS-locomotief gereden. Daar zal de locomotief worden gewisseld. Ook deze twee nieuwe geleaste Vectron's zijn in de nieuwe NS 'flow' huisstijl bestickerd.

Internationaal treinreizen en corona

De NS heeft ondanks de strenge maatregelen tijdens de coronapandemie niet besloten om de Nightjet uit te stellen, wat vorig jaar wel gebeurde bij de Nightjet naar Oostenrijk.

Luiten: "De nieuwe verbinding gaat van start in een tijd waarin internationaal reizen door de veranderende coronamaatregelen niet altijd makkelijk is. We kiezen ervoor om de treinverbinding Amsterdam - Zürich wel te starten vanaf vandaag. Voor de reizigers tussen Nederland en Duitsland en voor reizigers die binnen de geldende maatregelen naar Zwitserland reizen. We hopen snel al onze reizigers te kunnen verwelkomen in de nachttrein naar Zürich."

De NS adviseert reizigers kort voor vertrek de website Nederland Wereldwijd van de Nederlandse overheid te raadplegen voor het laatste reisadvies.