NS rijdt voor het eerst met Siemens Vectron in NS-kleuren

De IC Berlijn die door een Vectron locomotief getrokken wordt (Foto: Andre Pronk)
De IC Berlijn die door een Vectron locomotief getrokken wordt (Foto: Andre Pronk)

Maandagmorgen heeft de eerste Siemens Vectron in de nieuwe NS-livrei zich op het spoor laten zien. De locomotief werd vandaag voor het eerst in deze nieuwe kleurstelling ingezet in de Intercity Berlijn.

De NS heeft in september vorig jaar bekend gemaakt twee Siemens Vectron locomotieven te leasen bij het Duitse bedrijf ELL. De NS wil de locomotieven gebruiken voor de de inzet van de NightJet naar Wenen. Nu deze internationale trein nog steeds niet rijdt heeft de NS besloten om de nieuwe Vectron-locomotieven elke dag ook in de IC Berlijn te laten rijden. Deze zullen heen en terug rijden tot aan de grensplaats bad bentheim waar de locomotief omgewisseld wordt. De dienstregeling is op de agenda-pagina te vinden.

Twee Vectron locomotieven

Technisch gezien is de locomotief volledig geschikt om volledig op de route naar Duitsland ingezet te worden zonder dat er een locomotief-wissel op Bad Bentheim nodig is. Maar omdat de NS maar twee locomotieven geleased heeft, en er steeds een als reserve achter de hand houdt, is het praktisch niet handig om er mee door te rijden naar Berlijn. Daarnaast verwacht de Deutsche bahn vanaf 2023 haar nieuwe Talgo-treinen in te zetten die naar Amsterdam zullen doorrijden.

Nieuwe kleurstelling

De eerste rit werd gereden met de Vectron 193 759. Op de stalling bleef de 193 766 achter die eveneens twee weken geleden in Oostenrijk in de nieuwe NS livrei is gestoken. Deze kleurstelling komt behoorlijk overeen met het nieuwe uiterlijk van de tweede- en derde generatie VIRM-dubbeldekkers die momenteel in Haarlem opgeknapt wordt. In dit uiterlijk worden de kleuren blauw en geel op een geheel nieuwe wijze toegepast en wordt het NS-vignet op grote wijze in het wit aangebracht wat doet denken aan de livrei van de oude elektrische NS-locomotieven uit de 1300-serie.